Jan Hísek: Medvěd (olej, plátno, 190 x 155 cm)Jezdec tisíce a jedné noci

Výtvarník Jan Hísek (1965) se profiloval dodnes především jako ilustrátor. Svými pracemi, často náročnými mezzotintami, které stylem upomínají na raná, magicky zvlněná plátna Jana Zrzavého stejně jako na kresby současného Petra Nikla, doprovodil knížky od Meyrinka přes Saint-Exupéryho po Violu Fischerovou. V pražském Rudolfinu představuje do 26. února svoji méně známou tvář: volnou tvorbu, na třicet pláten z poslední dekády – obrazů, které se navenek liší v mnohém, přesto mají jasnou bázi. Jasnou přesto, že ji lze sotva pojmenovat, uchopit.

Na výstavě s názvem Noční jezdec dokazuje Hísek, že patří v mnohém k umělcům z rodu art brut, k autorům „syrovým“, jejichž výtvarný projev je nehledaný, rodí se spontánně, vzniká z okamžitého podnětu. Ten Hískův variuje od detailně propracované statické kresby po energetické „výbuchy“, připomínající kosmická dobrodružství Františka Kupky. Stejně tak náměty, které se konkretizují především v pojmenováních jednotlivých děl (Bludička, Zakletí, Stužkonoska, Mandragora, Čert, Anagram aj.), odkazují v prvé řadě do říše pohádek, mýtů, fantazií a snů.

Právě proto jsou Hískovy malby tak uhrančivé – že stojí mimo čas, nestarají se o trendy, nezáleží jim na funkcích, které se pojí s vnějškovostí, jako provokovat, šokovat, citovat, rafinovaně odkazovat. Jádro umělecké tvorby Jana Híska není v rozumu, jeho dílo nevzniká ze chtění, v reakci na poptávku, ale z nutnosti. Jeho rozměrná plátna, oživovaná nejčastěji florálními a figurálními motivy, si tak drží svoji specifickou magii: dávají divákovi možnost číst si v nich tisíc a jeden příběh, ale nikdy mu své tajemství nevypoví zcela.

Radim Kopáč, výtvarný a literární kritik



  Jezdec tisíce a jedné noci
  Navštivte
 
  Matiné se Severským rokem

  Nalaďte si  
 
  Novoroční setkání s ...
  Téma