Číslo 4 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Stašovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Přízemnost lidských tužeb je otřesná

Polského režiséra Roberta Glińského si pamatujeme ze snímku Ahoj, Terezko, kde až drásavě postihl destruktivní scestí polské mládeže, duchovně rozvrácené a lhostejné ke zločinu. V této linii pokračuje drama Sviňky (ve středu 25. ledna ve 22.15 uvádí ČT2), tentokrát soustředěné na školou ještě povinného Tomka. Zachycuje, jak chlapec prochází složitým vnitřním vývojem, když od výchozí neposkvrněnosti dospívá až k bezostyšnému převzetí mafiánských praktik, namísto oběti se stává pachatelem.

Tomek žije v příhraniční polsko-německé oblasti, sužované nezaměstnaností a ztrátou motivujících vyhlídek

V jeho nepřístupné, vzpurné mysli (nejprve se dotýkající víceméně vnucovaných aktivit, ať již je to fotbalový trénink, účast v kostelním sboru nebo soužití s rodiči a sestrou) náhle vyraší bezohlednost a bezcitnost masivnější, než by se kdokoli odvážil předpokládat. A jeho blízcí buď přivírají oči před znepokojivými změnami (Tomkův otec vykáže učitele, jenž se přišel svěřit se svým znepokojením) nebo se dokonce chtějí podílet na jeho pochybném sexuálním podnikání (sestra). Postupná ztráta zábran i jakýchkoli mravních mantinelů tu vystupuje jako varovný středobod celého vyprávění.
Tomek žije v příhraniční polsko-německé oblasti, sužované nezaměstnaností a ztrátou motivujících vyhlídek. Jediným měřítkem úspěchu se tu stává snadný výdělek, vzdělání je považováno za bezcenné a mnozí mladí lidé se chystají odejít za prací do zahraničí. Přízemnost lidských tužeb je otřesná a režisér ji nijak nezměkčuje. Inscenační jistota a věrohodnost zobrazení je nesporná, uhrančivé je zpodobnění hlavního hrdiny.
Gliński předkládá varovnou diagnózu: dotýká se pokřivených hodnot a selhávání dorůstající generace, pro níž církev i rodiče, sami pohlceni sociálními potížemi, přestávají být autoritou. Vše, co vyžaduje úsilí (sportovní trénink i sborový zpěv), Tomek přijímá s nevolí, raději utíká a riskuje roztržku, než by se jakkoli snažil. Chlapec nemá potřebu uvažovat o svém počínání, tím méně se někomu svěřovat. Není důležité, zda si uvědomuje dopad svého chování, podstatnější je, že necítí potřebu se takovými záležitostmi vůbec zabývat.
Na realisticky pojednaných Sviňkách, které se zříkají pozornost odvádějících tvarových či vypravěčských experimentů, oceníme zejména autenticitu příběhu, ať již zasazeného do reálného mumraje, který se odehrává v blízkosti hranic, nebo obhlížejícího hromadně navštívenou církevní slavnost. Režisér si nečiní žádné iluze: Tomek, jenž se dosavadních bossů zbavil tím, že je udal, přebírá okamžitě jejich místo, a nejen to...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Vlastenci     
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Sršatcova konfese 

  Pořiďte si  
 
  Kde psal Mahler symfonie
  Téma