Číslo 4 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Stašovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Gustav Mahler – po dva roky se stanice Vltava systematicky věnovala jeho mimořádnému díluKde psal symfonie Gustav Mahler

Hledejte číslo dvacet tři, zní rada, když se v malém muzeu ptám, který že z domů dole u jezera je ten, jenž patřil Gustavu Mahlerovi. Secesní sídlo na jižním břehu Wörthersee nedaleko Klagenfurtu bych bez této pomoci našel těžko. Leží pod silnicí v řadě dalších podobných, zpola zakryté stromy, je v soukromém držení a nenese žádné označení, které by prozrazovalo, že tu po řadu let trávíval letní měsíce ředitel vídeňské Dvorní opery, dnes už uznávaný jako světoznámý skladatel.

Villa Siegel, stojí ozdobným písmem na plotě. Nic víc... Symbolicky tu končí putování za skladatelem, jehož hudba byla v uplynulých dvou letech jeho 150. výročí narození a stého výročí úmrtí i na stanici Vltava přítomna ještě častěji než jindy. Naposledy zatím na Silvestra v pořadu o třech různých místech v Alpách, kde své písně a symfonie Mahler komponoval.
Lesní pěšina z pobřežní silnice Wörthersee-Südufer-Strasse patřící do obce Maiernigg vede šikmo, ale poměrně strmě vysoko do stráně ke zděnému domečku, který si tu Mahler nechal postavit, aby měl kde v klidu tvořit. V lese je zarostlý zbytek plotu a branky, dá se ale pár kroky obejít. Právě tudy musel do své samoty chodit. Nosili mu sem i jídlo – tak, aby kuchařku vůbec neviděl přicházet. Nechávala vše za oknem. Nechtěl být vyrušován, když psal. Vyžadoval ticho.
Někdy se o Mahlerovi hovoří jako o „prázdninovém skladateli“. Nemusí to však znamenat totéž co „sváteční“. Ano – přes rok dirigoval a úřadoval a na jeho vlastní hudbu, v kombinaci s aktivním odpočinkem a s přípravou na další operní sezonu, zbýval čas skutečně jen v létě. Nicméně bohatý výraz, obraznost a závažnost jeho partitur, jejich vizionářské koncepce a zvukové novátorství, to vše nenechává na pochybách, že na notové papíry o prázdninách své představy zaznamenával výjimečný umělec, génius.

Krajina v okolí Toblachu

Za zvířátky do Dolomit

Řadu roků organizovala letní pobyty pro bratra a ostatní dva sourozence, případně pro další blízké přátele, Mahlerova sestra Justine. Trvaly vždy skoro tři měsíce, od června do pozdního srpna. Po několikerých prázdninách strávených v pronajatých pokojích v Solnohradsku obrátil Mahler na počátku nového století pozornost do Korutan, koupil velký pozemek a nechal na něm postavit své vlastní letní sídlo. Patřil k němu i „domeček“ v lese. A dole v domě, který při cestě zpět díky dobré radě konečně nacházím, už pobýval po svatbě s vlastní rodinou: s manželkou Almou, o dvacet let mladší, umělecky založenou ženou, a pak i s dvěma malými dcerkami. K roku 1900 se zde, na přívětivém místě na jihu Rakouska, pojí dokončení Čtvrté symfonie, v dalších letech postupně následovaly Pátá, Šestá, Sedmá a Osmá a s nimi také písně z Chlapcova kouzelného rohu a Písně o mrtvých dětech. Avšak roku 1907 se s tímto místem šťastných chvil hluboce spojila smrt starší dcery Marie. Mahlerovi sem nedokázali dál jezdit a vilu prodali.
Ta stará fotografie je trochu neostrá, ale kouzelná. Mahler v obleku, Alma v dlouhých šatech, se slunečníkem, a jdou spolu po louce. Scenerii si nemůžete splést. Hory vzadu jsou stále stejné, pod nimi vzdálená vesnice s kostelem. A cesta je zde pořád. Dá se po ní zkratkou dojít z Toblachu po stráních a přes nevelký hájek, stranou od silnic, až k horskému hotýlku, který se tenkrát jmenoval Trenker-Hof a dnes Gustav Mahler-Stube. Poprvé sem skladatel na dlouhý letní pobyt přijel o prázdninách 1908, poté co uzavřel své vídeňské působení a přijal nabídku dirigovat v Metropolitní opeře v New Yorku. Měl před sebou necelé tři roky života.
Toblach býval za Rakouska-Uherska jedním z letovisek, kam směřoval vladař. V nadmořské výšce kolem tisíce metrů vypadá, jako by byl v údolí, chráněn od jihu mohutným masivem Dolomit a od severu lesnatými hřebeny. Dominantou městečka je rozlehlý komplex budov využívaných kdysi císařským dvorem, v nichž je dnes nejen hotel a ubytovna, ale mimo jiné také koncertní sál. Impozantní vzhled si areál ponechal. Něco se však přece jen změnilo. Jsme zde – v jižním Tyrolsku – už v Itálii. Území jí připadlo po první světové válce, nadále jde ovšem o dvojjazyčný region. Toblach se italsky jmenuje Dobbiaco.
Cesta za Mahlerem, k dřevěnému domečku pro komponování, v pořadí třetímu, vede v někdejším Alt-Schluderbachu překvapivě do zoologické zahrady. Daňci a laně ve velkých lesních výbězích, bažanti a morčata v klecích, ale i divoká prasata nebo drůbež, to vše vás a vaše ratolesti čeká, když po zaplacení projdete brankou. Jsou prázdniny, návštěvníků je dopoledne hodně. Malé děti nadšeně vykřikují u klece s mývalem zvyklým na oříšky z malého automatu. Jen málokdo z jejich rodičů se ale zastaví pár kroků odsud u šedivé, dešti ošlehané, sluncem vybledlé a u země trochu hnijící chatky. Otvíráte dveře, vnímáte prkennou podlahu, starodávné kličky na jednoduše zasklených oknech a pak i výhled ven, okrajem lesa na vzdálený horský hřeben. Nikdo vás neruší. Ztišeni zjišťujete, že genius loci je tu přítomen doslova hmatatelně. Vypadá to, jako kdyby se od léta 1910, kdy tu byl skladatel naposledy, vlastně nic nezměnilo. A jednoduché texty a obrázky na stěnách připomínají, že právě tady napsal Píseň o zemi a Devátou symfonii, že právě tady začala vznikat symfonie Desátá, kterou však už nestačil dokončit. Zemřel ve Vídni na jaře 1911, ještě mu nebylo ani jedenapadesát.
Manželé si u Toblachu pronajali u rodiny Trenkerových celé patro, však také přijeli se třemi klavíry. Jednou za čas lze tyto pokoje navštívit i nyní. V penzionu se dá bydlet, v přízemí je stylová restaurace. Dům vypadá se svými záplavami květin a okolními starými stromy starosvětsky. Jen ten podnikatelský projekt se zvířaty a ploty se majitelům nějak nepovedl. Mahlerem postavený domeček je sice chráněn a zachráněn, ale působí zde skoro nepatřičně a trochu ztraceně.

Jedno z Mahlerových letních „sídel“, v nichž vznikla skladatelova nejslavnější díla

Na louce u jezera

Totéž vás možná napadne u jezera Attersee v Solnohradsku, když o bíle omítnutou chatku, první ze všech tří doposud existujících Mahlerových kompozičních útulků, uvidíte opřenou plachtu od surfařského prkna nebo potápěčskou výstroj, a když se budete snažit nevnímat těla vystavená kolem na trávníku na plastových lehátkách slunci. Je to ale možná lepší než před lety, kdy tu prý bývala prádelna, a snad dokonce záchody.
„Klíč je k půjčení v recepci hotelu,“ dozvíte se při vstupu do kempu, v jehož areálu domek stojí. Dají vám ho s úsměvem a se samozřejmým předpokladem, že nic nepoškodíte a klíč zase přinesete zpátky. Hotel se dnes jmenuje Gasthof Föttinger, tehdy to býval hostinec Zum Höllengebirge. Mahler sem do Steinbachu, respektive do místní části Seefeld, jezdil od roku 1893. První prázdniny psal svou symfonii v hostinci, kde bydleli, ale na cestě prý byl dost silný provoz, a tak si pro příští léto nechal postavit o pár desítek metrů dál, na klidné louce na břehu nádherně modrého jezera hudební pavilonek. Komponoval prý vždy několik hodin ráno, část dne pak věnoval plavání a procházkám. Neopomněl navštívit Brahmse, který trávil léto v nepříliš vzdáleném letovisku Bad Ischl. A zajel si i na wagnerovský festival do Bayreuthu, což naopak vůbec blízko není.
Odemykáme, uvolňujeme petlici a ocitáme se v minulosti. Uprostřed nevelké místnosti, tak dva na dva metry, stojí klavír, je tu stolek, židle, na stěnách obrázky a texty. Tady, v idyle, obklopen květinami a ptáky, jak vzpomínal, napsal Mahler některé písně a Druhou a Třetí symfonii. Osamělost, po níž tak toužil, si tady ovšem dnes lze představit snad jen brzy ráno, když nad vodou svítá a lidé v karavanech a stanech ještě spí. Od minulé návštěvy na břehu úplně zmizely stromy, jinak je to pořád to zvláštní a jedinečné místo. A o zdejší kulturní památce se ví čím dál víc, klíč jde z ruky do ruky. Je léto a půjčí vám ho i pozdě večer. Fotografie nevelkého černovlasého muže s holí, nebo dokonce s bicyklem, v turistickém obleku, pravda, dnešníma očima dost městském, pocházejí často právě odsud z okolí – z míst v Alpách, která dnes z Česka můžete snadno dosáhnout.

Na samotě v lese

K Mahlerovu kompozičnímu domečku nad jezerem Wörthersee, kam je to od našich hranic podstatně dál, se obvykle chodívá z druhé strany, než jsme přišli, a to od parkoviště na kraji lesa. Teď v srpnu v neděli před polednem je už zcela zaplněné, ale lidé směřují od aut na druhou stranu silnice, na placenou pláž. Sem nahoru přijde málokdo, i když je cíl – Gustav Mahler Komponierhäuschen – vzdálen jen několik set I když by někdo mohl namítnout, že by si skladatel zasloužil více úcty, skromně vybavené domky jsou pečlivě udržovanémetrů a hnědými tabulkami dobře značen. Návštěvníci se počítají na jednotlivce, maximálně na desítky denně. Jako v ostatních dvou památnících, i zde je malá expozice. Asi nejlépe koncipovaná. Ilustrace, kopie dokumentů, přehledné informace. Připomínají zdejší pobyty a jejich plody. „Svého času to tady bylo hodně zpustlé, dokonce bez střechy,“ říká mi pán, který prodává vstupenky a pohlednice a na přání pouští hudbu, samozřejmě Mahlerovu. Město Klagenfurt však naštěstí nakonec zasáhlo, zaplatilo rekonstrukci a od osmdesátých let má domeček pod kontrolou. Obhospodařuje a provozuje vzácné místo, na kterém se můžete snažit vcítit do skladatelova světa a představovat si, že právě tady to bylo… Krásná příležitost nechat jeho hodně pozdně romantickou hudbu pronikat hluboko do srdce.
Obcházím domeček, největší z těch jeho tří, které se v alpských končinách dají vidět. Vysokými stromy zakrývajícími i někdejší pravděpodobný výhled na jezero prosvítá slunce. Ještě jednou nahlížím oknem dovnitř. Ve zdi vedle dveří se zachoval trezor, do kterého Mahler na noc vždy ukládal rozepsané noty. A z domku se už neozývají jeho písně, které jsem si předtím vybral k poslechu, ale kostelní hudba. Průvodce využívá samoty a naladil si zřejmě rozhlasový přenos bohoslužeb. Maličké muzeum je prázdné, nikdo další zatím nepřišel. Ale ve mně stejně – podpořena uplynulými dvěma roky, posloucháním hudby a nejčerstvěji teď silným zážitkem z místa, kde toho zkomponoval nejvíc – zůstává natrvalo jistota, že jeho čas, jak současníky nepochopený rodák z Vysočiny předpovídal, už přišel.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo 3 – Vltava

Snímky autor



  Vlastenci     
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Sršatcova konfese 

  Pořiďte si  
 
  Kde psal Mahler symfonie
  Téma