Číslo 4 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Stašovou.


 

 

 

 

 


 

Zpráva v lahvi budoucím generacím

Nejvýznamnější novořecký básník a nositel Nobelovy ceny za literaturu za rok 1963 Jorgos Seferis, jehož tvorba zazní v sobotu 28. ledna ve 22.45 ve vltavském Světě poezie, se narodil roku 1900 v maloasijské Smyrně (dnešním tureckém Izmiru) a zemřel v roce 1971 v Aténách. Mládí a středoškolská studia prožil v Aténách, kde jeho otec působil jako profesor na právnické fakultě. Po skončení první světové války studoval Seferis práva v Paříži, kde na něho působili francouzští symbolisté a surrealisté. Po studiích pobýval rok v Anglii, kde později pracoval jako diplomat.

Nositelem básnických zpráv Jorgose Seferise byl sám životV řecké literatuře patří Seferis k zakladatelům moderní poezie soustředěným kolem revue Nea Grammata (Mladá literatura). Politický vývoj za druhé světové války a po ní vedl Seferise k stále větší angažovanosti, která se projevila například v básni Jaro našeho letopočtu napsané 16. března 1939, den po okupaci Československa. Za druhé světové války pracoval Seferis v diplomatických službách u řecké vlády v exilu. Po nástupu vojenské diktatury v Řecku roku 1967 se stáhl do ústraní a projevil se pouze dvěma angažovanými básněmi, a sice v rezistenčním literárním manifestu mladé generace Osmnáct textů a básní Po kručinkách, publikovanou za autorova života pouze francouzsky. Básníkův pohřeb 22. září 1971 se změnil v masovou demonstraci proti diktatuře.

V básnickém cyklu Báje z roku 1935 chápe Seferis mýtus (a poezii vůbec) jako prastarou zprávu odesílanou vždy znovu budoucím generacím – zprávu, jejímž nositelem je sám život (symbolizovaný živlem – mořem), a jež je proto chráněna alespoň křehkými stěnami láhve, aby přežila ve své lidské podobě dlouhou cestu od pokolení k pokolení, jimž bude postupně předávat své poselství, tlumočit svědectví o člověku a době, kteří ji svěřili vlnám… Řečeno slovy Paula Celana: „Báseň, jelikož je jednou z forem řeči, a tudíž svou podstatou dialogická, se může stát zprávou v láhvi, odeslanou v naději – zajisté ne vždy příliš silné –, že snad jednoho dne by mohla být kdesi vyplavena na břeh, na břeh srdce snad… Tak jsou také básně věrny principu tíhnutí: stále si hledají nějaký cíl...“

Miloš Tomasco, básník a překladatel



  Vlastenci     
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Sršatcova konfese 

  Pořiďte si  
 
  Kde psal Mahler symfonie
  Téma