Číslo 4 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Simonou Stašovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Rudolf Křesťan, fejetonista

Pan Posluchač

„Od dnešní půlnoci platí na železnici nový jízdní řád,“ pověděl jsem do mikrofonu v neděli 11. prosince jako průvodce rozhlasového pořadu Dobré ráno, Česko!
To jsem si dal.
Ukázalo se, že formulace „od dnešní půlnoci“ byla nepřesná. Vzápětí mě na to upozornilo několik posluchačů.
Jeden z nich se v mailu podepsal Jan Malina – ajznboňák. Napsal mi, že jízdní řády spojují PŮLNOC jednoznačně až s KONCEM právě probíhajícího dne. To v daném případě nesedělo. Dodal, že nikoliv náhodou jsou půlnoční dojezdy vlaků označovány 24.00, kdežto odjezdy v čas nového dne jako 0.00, byť jde o totéž.
Když jsem v nedělním rozprávění hlasově rozhlasově hovořil o „dnešní půlnoci“, měl jsem na mysli přelom dne ze soboty na neděli. Jenže – přiznávám – mohla vzniknout nejasnost, že nový jízdní řád začne platit až z neděle na pondělí.
Opětovně jsem se přesvědčil, jak vnímavé a právem ostražité jsou uši u přijímačů. Za svého publicistického konání jsem nejednou seznal, že jejich pečlivost je například ve srovnání s televizním diváctvím nesrovnatelná.
Kdybych v televizi hovořil o České republice jako o české kotlině a měl přitom kravatu šejdrem, tipuji, že v dopisovém ohlasu by se vyskytly výtky vůči té šejdrové kravatě, nikoliv vůči děravosti celorepublikového podobenství v podobě zmíněné kotliny.
A děravé to vyjádření nepochybně je. V tom ohledu mě dovzdělal rozhlasový posluchač pan Miroslav Miler. Po jeho upozornění jsem si uvědomil, jak lehkovážně jsem v jednom z odvysílaných pořadů použil zdánlivě celorepublikový termín česká kotlina.
Cituji ze zmíněného dopisu:
„Jako řada mediálně aktivních lidí, tak i vy jste se nevyhnul oblíbenému klišé o české kotlině. Český rozhlas je však celostátní záležitost a česká kotlina se vztahuje jen k Čechám. Je zde však ještě Morava a nakonec i Slezsko. Jak to vidí Slezané, to nevím, ale vzhledem k Moravě byste musel ještě přidat moravské úvaly.“
Z další části dopisu:
„Za zmínku stojí i fráze o území za řekou Moravou, kterým má být Slovensko. Jenže to je za řekou Moravou pouze na samém jihu, jinak celá teče středem moravské země.“
Posluchačské dopisy beru vážně možná i proto, že jsem patnáct let redakčně působil právě v odděleních dopisů. Nejprve v Mladém světě, později v Týdeníku Televize. Osud mě tak nasměroval v roce 1986 po manželčině úmrtí, kdy jsem zůstal sám se dvěma dcerami ve školním věku a nová skutečnost tehdy pro mě jako vdovce záhy po čtyřicítce znamenala konec reportérského cestování.
Nežehrám na tu skutečnost, byť dobře vím, že v redakcích bývá toto oddělení pokládáno za okrajové. Pro mě však po uvedenou řadu let bylo středové. Dokonce natolik, že působení v něm mě inspirovalo k tomu, abych v roce 1992 dal spolu s Vladimírem Renčínem dohromady knížku složenou ze čtenářských ohlasů – kritických i vstřícných – na jeho otištěné kresby a mé fejetony. Jmenovala se příznačně Jak se do lesa volá.
Do posluchačského lesa volám občas i nabídkami ke spolupráci v anketách i v jiných souvislostech. Tak tomu bylo i ve snaze o vysvětlení záhady, proč se říká, že něco je (například ostuda) velké jako Brno.
Ozvalo se několik znalců – včetně Ing. Bohumil Reichstädtera, CSc. Jeho historické vysvětlení uvedlo, že po první světové válce bylo v roce 1919 připojeno k Brnu dvacet sedm okolních obcí a tím se výrazně zvětšilo jeho území. Nová velikost města se tak proměnila v obecnější symbol.
Jan Werich se kdysi vyjádřil, že klíčovou autoritou je pro něj pan Publikum.
Dodávám, že pro mě – jako občasně rozhlasově povídajícího – to platí i o posluchačích.
Byť jsou na dálku, jsou blízko – a přátelští. Dokonce natolik, že po zmíněném prosincovém vysílání, v němž jsem hovořil i o svém vztahu k pohlednicím, mi jich na rozhlasovou vrátnici přinesla pražská posluchačka paní Zdeňka Šulcová celý štůsek.



  Vlastenci     
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Sršatcova konfese 

  Pořiďte si  
 
  Kde psal Mahler symfonie
  Téma