Číslo 7 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorkou.
Lucií Výbornou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Miloš Forman se vrací na televizní obrazovky

Režisérská legenda Miloš Forman se 18. února dožívá osmdesáti let. Jedná se vlastně o jediného českého filmaře, jenž dosáhl celosvětového věhlasu – a jako jediný z plejády tvůrců, kteří v různých dobách hledali sebeprosazení v zahraničí (počínaje Gustavem Machatým a konče Petrem Václavem), stoprocentně uspěl. České televize připravily k jeho výročí celou řadu filmů hraných i dokumentárních, v rámci jediného týdne tak spatříme natolik odlišná díla jako Lásky jedné plavovlásky, Hoří, panenko, Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus nebo Lid versus Larry Flint.

Miloš Forman brzy pochopil, že v Americe se může prosadit jen jako kultivovaný realizátor cizích námětů – v oscarový hit proměnil i podobenství Přelet nad kukaččím hnízdem

Formanova tvorba se lomí do dvou období, českého a poté amerického. V obou dosáhl maximálních úspěchů. V šedesátých letech se stal jedním ze spoluzakladatelů československé nové vlny, jeho svrchovaně osobité komedie Černý Petr, Lásky jedné plavovlásky a Hoří, má panenko patří k tomu nejlepšímu, co u nás (a také o nás) vzniklo. Skvěle odpozorovaná mluva, jejíž přirozenost umocnilo obsazení neherců, tragikomické zápletky, skrze jejichž banalitu se odhalovaly znepokojivé rysy národní mentality, bohorovné měšťáctví směšné ve svém mentorství i omezenosti – to vše vypovídalo nejen o obyčejných lidičkách, ale také o stavu společnosti, v níž žili.
Záhy po příchodu do USA narazil. Pochopil, že s autorským pohledem založeným na jízlivosti neuspěje. Americké publikum odmítlo jeho první „zámořský“ film Taking Off, vynikající, mírně šklebnou satiru, dotýkající se trapných konfliktů mezi bouřící se mladou generací a nic nechápajícími rodiči. Forman pak několik let bloudil a hledal náhodné zakázky – mimo jiné se podílel i na jedné epizodě v dokumentu o mnichovské olympiádě Viděno osmi.

Posléze režisér pochopil, že v Americe se může prosadit jen jako kultivovaný realizátor cizích námětů. V uznávaný oscarový hit proměnil podobenství Přelet nad kukaččím hnízdem, kde se Jack Nicholson bouřil proti kasárenskému stylu panujícímu v blázinci. Zaujal i muzikálem Vlasy, ale asi největšího triumfu dosáhl zásluhou Amadea, natáčeného dokonce v českých exteriérech. Tady přesvědčivě nastínil odvěký souboj mezi průměrným, nicméně spořádaným řemeslníkem na jedné straně a prostopášným géniem na straně druhé. A střet pobuřující, byť talentované výstřednosti s pokryteckou „mravnou“ společností a jejími represivními složkami se pak vine i jeho dalšími, vesměs životopisnými filmy: Lid versus Larry Flint, Muž na Měsíci, Goyovy přízraky...

Jan Jaroš, filmový publicista



  Jubilant Forman se vrací
  Dívejte se
 
  Mám ještě na všem lešení…     

  Nalaďte si  
 
  Koledy i kokakoledy   
  Pořiďte si