Číslo 7 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s moderátorkou.
Lucií Výbornou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Když touha vlastnit vítězí nad láskou

Na jevišti Divadla v Dlouhé sedí v křesílcích čelem k divákům osm herců. Nad nimi září velkoformátové fotografie jejich tváří. Miroslav Hanuš, jeden z nich, se chápe mikrofonu a jak na píárové prezentaci obchodního projektu nás informuje o nákladech právě začínající inscenace – a to včetně toho, kolik tisíc stály ony zářivé portréty...

Učitel David (Miloslav König) hledá lepší zaměstnání v podniku své někdejší milenky (Klára Sedláčková-Oltová), ta ho svádí i ponižuje a nakonec mu doporučí pornoprůmysl

Stěží si Jan Mikulášek, jeden z nejlepších mladých českých režisérů, jehož si do Dlouhé pozvali k hostování, mohl pro hru Láska a peníze vymyslet lepší zarámování. Souzní jak s jejím dominantním tématem – tedy s rolí, kterou peníze hrají ve vztazích osmi postav dramatu Dennise Kellyho –, tak s formou, jíž jsou nám tyto vztahy podávány. Herci postupně, jakmile přijde na řadu jejich výstup, z křesílka vstávají a proměňují se v postavy. Do vzájemných interakcí ale vstupují zřídka. Spíše o svých vztazích referují – jak při reality show. Slovo dominuje nad akcí. O ústřední události dramatu – smrti mladé ženy Jess – se dozvíme v samém závěru první scény, která je věnována dlouhému a lehce trapnému telefonátu Jessina muže Davida (Miloslav König) s jeho příležitostnou náhodnou milenkou (Magdalena Zimová).

Nadhled nad příběhem je zesilován i achronologickým řazením scén, z nichž je Kellyho dramatická mozaika složena. Ve druhé scéně rodiče Jess (Jan Vondráček a Marie Turková) divákům vyprávějí, proč a jak zničili náhrobek sousedící s jejím hrobem. Ve třetí scéně sledujeme učitele Davida, jak se pokouší získat lukrativnější zaměstnání v podniku své bývalé milé (Klára Sedláčková-Oltová) a je jí současně sváděn i ponižován. Ve čtvrté pak David vyslýchá Jess (Helena Dvořáková) a usvědčuje ji ze sebeklamů, jimiž sama před sebou skrývá svou posedlost nakupováním...

Manipulace s druhými lidmi i s vlastním vědomím a svědomím je ale typická pro všechny postavy. Jejich touha vlastnit je silnější než láska. A vede k duševnímu mrzáctví, sebevraždě i vraždě. Díky proměnlivému odstupu herců od postav a jejich oscilaci mezi „referováním“ a „ztělesňováním“ nahlíží divák na tuto morální devastaci jakoby přes pohyblivý zoom. A někdy ho k ní strhující hereckého mistrovství přiblíží až úděsně blízko. Vždyť jsou to vlastně obyčejní a v podstatě dobráčtí lidé. Lidé jako my. A že měli ty nejlepší úmysly, je zřejmé ze závěrečné scény, kdy šťastná, rozzářená Jessie promlouvá na své svatbě s Davidem o svém směřování k duchovním hodnotám...

Ironická pointa se v kontextu dneška stává mementem apokalypsy.

Bronislav Pražan, publicista

Foto Martin Špelda



  Jubilant Forman se vrací
  Dívejte se
 
  Mám ještě na všem lešení…     

  Nalaďte si  
 
  Koledy i kokakoledy   
  Pořiďte si