Číslo 8 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 

Jak se vytvářeli nepřátelé režimu

Český televizní snímek Klub osamělých srdcí (ČT1, 26. 2., 21.55) patří mezi kritické výpovědi o bývalém režimu. Ukazuje, jak z mnohých lidí, často muzikantů, učinili nepřátele režimu až sami komunističtí pohlaváři. Nelíbila se jim jejich hudba, účes či oblékání, potažmo ani styl života. Na tom režisér Petr Nikolaev vystavěl příběh, který zasadil na počátek sedmdesátých let. Postihl v něm, jak hlavní hrdina, ačkoli nevyhledává konflikty s mocí, se v nich přesto ocitne, když si dovolí zastávat odlišná stanoviska, vyznávat jiné (hudební) ideály – a nic zlého netuše navštíví koncert, policií brutálně rozehnaný.

Lukáš má za rodiče hluboce přesvědčené, svým způsobem čestné komunisty. Ztvárňují je Václav Postránecký a Simona Stašová.

Dlouhovlasý rocker Lukáš (s nepříliš průkaznou umanutostí jej představuje Roman Říčař) odmítá ustupovat mocipánům, zprvu přesvědčen, že vítězství v soutěži mládežnických kapel mu může významně pomoci. Přesto zůstává osamocený, kamarádi z kapely projeví více přizpůsobivosti, než je pro něho stravitelné. I populární zpěvačka (Ivana Chýlková), která mu původně nabídla spolupráci, se odevzdaně chystá na turné do Sovětského svazu. Klub osamělých srdcí – tak Lukáš nazval svou kapelu – vypovídá především o plíživé rezignaci. Překvapivě něžný a citlivý Lukáš, ač se vnějškově hlásí k „alternativní“ subkultuře, nesdílí její nihilistické sklony – neoddává se sexuální promiskuitě, neholduje alkoholu ani návykovým látkám, chová se veskrze „pozitivně“.
Příběh sepsaný Martinem Bezouškou má své nedostatky. Pomineme-li někdy až přepjaté osobnostní zušlechtění (Nikolaev dokázal totéž prostředí daleko drsněji popsat v dramatu ...a bude hůř), zůstává blíže neprozkoumané Lukášovo rodinné zázemí. Mladík má za rodiče hluboce přesvědčené, svým způsobem čestné komunisty (Václav Postránecký, Simona Stašová), ale nedozvíme se, za jakých okolností se s nimi názorově rozešel. Oceňme, že režisér se v jejich zobrazení vyhnul jakékoli karikatuře.

Přesto Nikolaev vše potřebné nedořekl, a tudíž lze jen odhadovat, proč hlavní hrdina zcela odmítl rodiči nachystanou životní dráhu, zavrhnul vysokou školu a dobrovolně se přihlásil mezi zeměměřiče, kam byli obvykle „odklízeni“ politicky nežádoucí lidé. Lukáš celým příběhem prochází vnitřně neposkvrněný, třebaže snadno postřehneme, že jeho odhodlání a odvaha protestovat mají své meze. Vlastně daleko výmluvnější je samo zpodobnění severočeského městečka, kde se příběh odehrává – spatříme zatuchlé, ochromené místo, které neskýtá ani zázemí, ani možnost seberealizace. Právě prostředí se tak stává základním nositelem bezútěšnosti, prostupující celým vyprávěním.

 

Jan Jaroš, filmový publicista



  Fenomén Čimelice
  Nalaďte si
 
  Křikadla a bombarďáci

  Pořiďte si  
 
  V zemi básníků gastronomie
  Téma