Číslo 8 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 


 

Fenomén jménem Čimelice

„Zrušili jste filmovku, ale ona zůstala v nás,“ napsali studenti Střední průmyslové školy filmové na zeď čimelického zámku v roce 1982. Od toho roku byla škola, založená v roce 1950 na popud Československého státního filmu, sloučena se Střední průmyslovou školou sdělovací techniky se sídlem v Praze. Ale bývalí žáci sem přijíždějí stále. Každý rok se tu koná všeabsolventský sjezd.

V zámku v Čimelicích sídlila v letech 1950 až 1982 slavná „čimelická filmovka“. K jejím absolventům patří i filmový historik Karel Čáslavský.Fenoménu čimelické filmové školy je věnován i nejnovější Radiodokument, který ve středu 22. února ve 21.45 odvysílá stanice Vltava. Tato internátní škola měla tři obory – techniku, chemii a produkci. Na přijímací pohovory se hlásívalo kolem šesti set studentů z celé republiky, ale uspělo jen malé procento. Vyučovali zde externisté – filmoví a televizní odborníci. „S režisérem Slavíčkem jsme zásadně chodili na výuku do hostince. Oni byli bohémové, to nebyli žádní učitelé,“ říká filmový historik Karel Čáslavský. „Byl to zvláštní způsob školy. A viděli jsme spoustu filmů.“
Jedním z maturitních předmětů byly dějiny filmu. Měli jsme možnost zhlédnout skoro vše od němých filmů přes severskou, německou, sovětskou i americkou klasiku až po francouzskou novou vlnu a italský neorealismus. Nejenom archivní filmy, ale i ty, které byly staženy z distribuce z ideologických důvodů. Konaly se tu i předpremiéry, například Starců na chmelu. Kopie filmu Loni v Marienbadu k nám dorazila hned po uvedení na festivalu v Cannes. „Pro mne to bylo naprosté zjevení,“ popisuje moderátor Karel Šíp výuku profesora Miky Kučery. „Otevíral nám oči, pokud jde o film.“
Čtyři roky strávené v Čimelicích nám navždy změnily život. Měli jsme to štěstí, že jsme studovali v šedesátých letech. Měnila se móda a do rukou se nám dostalo první tranzistorové rádio. Ve vzduchu byla cítit jiskra, příslib, energie. Před našima očima vznikal fenomén divadla Semafor, v knihkupectvích se stály fronty na Škvoreckého, Kunderu, Hrabala či Vyskočila. Začalo se mluvit o věcech, o kterých se dříve mlčelo. První filmy natočili Věra Chytilová, Miloš Forman nebo Jaromil Jireš.
Měli jsme to štěstí, že jsme několikrát za rok absolvovali povinné praxe v televizních a rozhlasových studiích nebo na Barrandově. Procházeli jsme mezi kulisami, setkávali se s úžasnými lidmi a uvědomovali si, že být na place je něco jako droga. Ta droga nás provázela celý život, stejně jako vzpomínka na naše jedinečné školní společenství. Ale ačkoli si „naše“ filmová škola uchovala výjimečnost až do svého zániku, poprvé jsme se, v teď už opuštěných prostorách čimelického zámku, zase setkali až v letech devadesátých.

Miriam Škudlová, spolupracovnice ČRo 3 – Vltava a absolventka SPŠF v Čimelicích



  Fenomén Čimelice
  Nalaďte si
 
  Křikadla a bombarďáci

  Pořiďte si  
 
  V zemi básníků gastronomie
  Téma