Číslo 8 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 


 

 


 

Co se skrývá pod maskou vstřícnosti

Zklamání se dočká ten, kdo podlehne názvu Bůh masakru a vypraví se do kina natěšen na krvelačné příšernosti. Ve skutečnosti bude přihlížet jednou vážnějším, jindy rozmarnějším rozepřím dvou manželských párů, které se scházejí, aby vyřešily konflikt mezi svými dětmi – úder klacku se tu stává ohniskem stále vášnivějších diskusí.

Jodie Fosterová v novém filmu Romana Polanského Bůh masakru

Na počátku stála stejnojmenná divadelní hra Yasminy Reza známá i z českých jevišť. Půdorys příběhu, soustředěného do jednoho bytu, ovšem režisér Roman Polanski polidštil jak ústřední čtveřici postav, tak vyostřující se spletí stále konfliktnějších rozmluv. V hlavních rolích se blýskly Jodie Fosterová a Kate Winsletová, jimž pohotově přihrávají Christopher Waltz a John C. Reilly.
Polanski ukazuje, jak se na počátku „civilizovaná“ snaha domluvit se postupně hroutí, nahrazována stále bezohlednějšími výpady a zesměšňováním, kdy rozmíšky probíhají nejen mezi znesvářenými rodičovskými páry, ale i napříč každého z nich. Pozvolné „padání masky“, kdy lidé ztrácejí zábrany a chovají se podle své přirozenosti, umocňují nejen trapasy (například nevolnost završená zvracením), ale také narůstající přiopilost, která rozvazuje jazyk, strhává zábrany, ponouká k neuváženému obviňování a výčitkám. Předstíráním spořádanosti unavené hrdinky snáze propadají emocím, zatímco jejich partnery vede Polanski k vnější odtažitosti – zvláště u suše ironického Waltzova advokáta, jenž se ustavičně (a se zjevným komicky nadsazeným dopadem) nevzrušeně věnuje telefonování. Tady si uvědomíme, že zdánlivě civilistní pojetí spoléhá na zmodernizovaná klišé feydeauovské frašky, jen v nové kulise zvažující, jak u člověka snadno převáží pudové chování.
Bůh masakru snáší jistě trefné postřehy o pozlátku zdánlivé zdvořilosti, za níž se tají všelijaké běsy, avšak stěží bude patřit mezi nadčasová zpodobnění zraňujících manipulativních hrátek a zlomyslností, jak už před půlstoletím ukázala například hra (i film) Kdo se bojí Virginie Woolfové.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Fenomén Čimelice
  Nalaďte si
 
  Křikadla a bombarďáci

  Pořiďte si  
 
  V zemi básníků gastronomie
  Téma