Číslo 8 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou.
Vandou Hybnerovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Jaroslav Vanča, pedagog, výtvarný teoretik

Umění za mrazivých časů

Nejprve bych rád – vzhledem ke stávajícímu počasí – napsal toto: dělat sochy z ledu jest pitomost, navzdory tomu, že tuhle činnost kdosi označí coby sochařské sympozium a jiný to takříkajíc mediálně vytěží. Co z toho pojde, ptám se. To se dnes už i umění sochařské, jehož smyslem byla odnepaměti vedle tvarové dokonalosti i čáka na věčnost, natolik odcizilo svému poslání? Vždyť i samotné sochařské řemeslo bývalo ze své podstaty nasměrováno k trvanlivosti, a co s ním potom, když tvar po právu zmizí s jarním sluníčkem? To přece musí cítit i ten sochař a je jasné, že věc odbude… Pitomostí jsou přirozeně i mnohé mladé projevy konceptuálního, objektového, nebo – jak se tomu dnes říká – site-specific umění (kdysi bylo toto vše vespolek označováno jako umění výtvarné, dnes je v módě slovo vizuální, zřejmě proto, aby výsledek náhodou nikdo nepřehlédl a také abychom nemohli argumentovat skrze nedostatek jeho kvalit právě že výtvarných). Zato se jeho autoři lépe než v řemesle vyznají v obstarávání různých grantů, a sami přitom také přežijí, to dá rozum. Divil jsem se onehdy údivu jedné mladé teoretičky umění nad tím, kolik že se už současných spisovatelů nesouhlasně vyjádřilo k podobě a stavu tohoto nového umění. No jo, jenže ačkoli ausgerechnet já osobně výtvarné umění sleduji a o něm i píši, těm spisovatelům nejen že namnoze rozumím, já s nimi i souhlasím. Ona totiž právě starší literární generace musela jednu věc jaksi přirozeně, fundamentálně ovládat, v minulých režimech dokonce i z důvodů sebezáchovných: umění metafory a jinotaje. To ti dneškem vymezení a omezení art-isté nemusejí a tak se vykazují svými nápadečky, které... inu, které měl v jejich věku leckdo z nás, jen mu na to musela stačit a v dobrém stačila jen tužka s papírem.

Tak, a teď se můžu hezky vrátit zpátky k tématu, tedy k těm mrazivým časům. Třebaže teprve začínají, už několik lidí ve městech zmrzlo, neb se před nimi nemělo u jiných lidí kam skrýt. Jeden si dnes nemůže být ničím jist, ale řekněme, že já sám se zatím mám kde zahřát: jednak doma, jednak na pracovišti a pak také – jaksi z titulu svého recenzentského psaní – v prostorách výstavních síní a galerií. A pro tyto prostory platí, že představují-li v nich jejich majitelé a kurátoři ono zmiňované „mladé nezavedené“ umění, zejí prázdnotou, jsou takříkajíc vylidněné. Přitom však je v nich k mání to jedině skutečně, existenčně důležité, tedy teplo, světlo, hygienické zázemí. Současné mrazy by tam tak přečkal celý pluk bezdomovců; říkám pluk, neb mne tak napadlo, že kdysi by do takových prostor, zvíci hangáru, umístili vojenští šikovatelé bez ptaní pluk vojáků, možná i s koňmi a vozatajstvem. Bylo to zajisté v mimořádných situacích, leč nepřipravil nám takovou mimořádnou situaci právě současný arktický mráz?

Napadlo-li to, co mám nyní na mysli, už některého mladého umělce, či se již dokonce pokusil o realizaci takovéhoto zámyslu, má moje sympatie a už předem se mu omlouvám za projevenou nedůvěru. Leč raději svůj vlastní koncept na tomto místě přece jen zveřejním. Sám jsem byl totiž přítomen vernisáží, při nichž umělcův mladý génius učinil z výstavní síně protentokrát dětské hřiště, tenisový kurt, second hand či peep-show. Říkám si proto: proč vlastně nevyužít dobu trvání výstavy (tedy cca čtrnáct dní až tři neděle) jako čas garantovaného (najmě grantovaného) přístřeší pro lidi bez domova? Obávám se ovšem, že to nepůjde tak snadno, alespoň ne u nás. Lidská soudržnost, vládnoucím režimem už tak dost narušená, zdá se totiž být už totálně vepsí.

Až z toho mrazí. Ale to je právě ten jinotaj, který by dnes už možná ti mladí držitelé grantů namnoze nejspíš nepochopili…



  Fenomén Čimelice
  Nalaďte si
 
  Křikadla a bombarďáci

  Pořiďte si  
 
  V zemi básníků gastronomie
  Téma