Číslo 15 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Sašou Rašilovem.



 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Nevýroční vzpomínka

Josef Císařovský mě pozval do televizní budovy, že tam prý natáčí dokument o svém dvacet let starém dokumentu. Seděli jsme v nasvíceném šeru naproti sobě a za zády měli spousty monitorů, na nichž běžel ten starý film. Vlastně to nebyl film, ale záběry natáčené estébáky na demonstracích před listopadem 1989. Smyčka se opakovala a byl na ní přímý záběr na první řadu demonstrantů, do nichž policejní vodní děla prala proudy vody. K tomu šla moje písnička:

Jen blázni kapsy plný pěstí/ Stojí tak těsně vedle sebe/
A zhořka prší na náměstí/ Ne ale z nebe!

Josef se vyptával, jak to tenkrát bylo, kdy jsem ten text napsal a co teď cítím, když mi písničku pouští.
Pamatoval jsem se na ty záběry, protože když je po revoluci dávali v televizi, odhalily mi něco, co jsem toho 28. října 1988 nemohl vidět. První řada demonstrantů, to byli ti nejstatečnější ze všech. Stáli zaklesnutí do sebe a houpali se a křičeli v odhodlání vydržet ty nesnesitelné nárazy vody. K tomu jsme my tenkrát neměli odvahu, byli jsme tak v padesáté řadě a voda nás už jen tak kropila. Když jsem ty záběry znovu viděl, bylo mi stejně jako poprvé do breku. A taky jsem se trochu trapně dojal i tím, že k tomu Josef použil mou starou píseň. Už ji sice přes dvacet let nehraju, ale tehdy vyjadřovala přesně, co jsme zažili. A tak jsem mu to teď na kameru přiznal.
„Jedna mladší dramaturgyně mi radila, že mám natočit srovnání s tím, jak se demonstruje dnes,“ poznamenal pan režisér. „Řekl jsem jí, že to je nesmysl, protože demonstrace v demokracii jsou něco zcela jiného než tohle. Tohle byla vzpoura proti státní diktatuře.“
„Tihle lidi v první řadě,“ řekl jsem, „to podle mě nebyli jen tak nějací demonstranti. To byla elita národa! Nemohli tenkrát vědět, že za rok bude svoboda, a nemohli mít tušení, jestli se za chvilku nezačne střílet. Přesto tam stáli, křičeli a nastavovali se těm ledovým salvám vody. Nevím, jestli to dnes někdo pochopí.“
Policejní kamera občas sklouzla pohledem k odhodlaně rozestaveným příslušníkům bezpečnostních složek a Josef chtěl vědět, na co si ještě vzpomínám. Tak jsem mu vyprávěl, jak nás pár minut poté, co byly natočeny tyhle záběry, ti hoši na Příkopech u Dětského domu obklíčili, jak jsme pak leželi na zemi na hromadě a oni sprostě pořvávali a mlátili do nás obušky.
„Co teď cítíš, když se na ně díváš?“ zeptal se Josef. „Odpustil jsi jim?“
„Odpouštět se může, když někdo projeví lítost,“ napadlo mě, a tak jsem to řekl nahlas. „Víš, co cítím? Že tu s námi tihle lidé pořád žijí. Někde tu jsou a jinak to nejde, protože v demokracii nemůžeš lidi naložit a někam vyvézt jen proto, že plnili rozkazy.“
A vzpomněl jsem si, jak se dcerka Břeti Rychlíka někdy počátkem devadesátých let ptala tatínka: „A kde jsou, tati, ti komunisti, co tu předtím byli, oni umřeli?“
A jak zaskočený Břetislav rozpřáhl ruce a pravil, neumřeli, jsou tady, tady všude někde...
Nikdo se za nic neomluvil, mají volební právo a někteří se dokonce nechávají volit. A to je konec pohádky, chtělo by se vážným hlasem dodat.
Ale byla by to blbina. Vždyť je to pořád teprve začátek...
A potom pastýř stáda shání/ A končí další neděle/ A kolem krouží bez vyznání/ Bezradní žlutí andělé...
Tímhle ta píseň končila, ale ještěže už ji nezpívám. Vždyť by si lidi nejspíš mysleli, že je to o taxících – ty mají přece dneska žlutou barvu, ne?

Jan Burian, písničkář a spisovatel



  Nevýroční vzpomínka
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Na dvorcích Podprůhonu

  Nalaďte si  
 
  Závrať, nebo prázdno
  Navštivte