|
Z
Česka až na konec světa?
Donedávna čistě dámská formace BraAgas je jednou z mála
domácích kapel s přinejmenším evropským přesahem. Stačí
nahlédnout do jejího aktuálního koncertního kalendáře:
francouzské či německé štace jsou tam zastoupeny stejně často
jako české, přičemž v historii souboru je zapsána i účast na
prestižním Rainforest World Music Festivalu na dalekém Borneu.
Skupina orientující se z velké části na interpretaci starých
písní z oblasti Ibérie či Balkánu právě u Indies Scope vydává
své čtvrté album Fuerte.
Oproti cenou Anděl v kategorii world music ověnčené nahrávce
Tapas se poněkud proměnilo obsazení kapely, kterou už naplno
obohatil mužský element, ale především se ještě rozšířil její
instrumentář – vedle akordeonu přibyla i baskytara. Aniž by
BraAgas opustili své typické, často historické nástroje, jako
cistra, šalmaje, flétny a různé bubínky a perkuse, získali na
hutnějším zvuku a energičtějším nápřahu. Některé z písní tak
mají oproti většině předešlého alba téměř taneční ambice, jak
to známe příkladně z nahrávek spřízněného Gothartu.
Pestrost
čerstvého počinu skupiny soustředěné kolem zpěvačky,
sběratelky písňového materiálu a jeho aranžérky Kateřiny
Göttlichové může souviset s jejími sólovými spády
realizovanými pod hlavičkou projektu Carnem. Studiový debut
seskupení, představujícího zřejmě ambicióznější i svobodnější
vyjádření kapelnice BraAgas, tepe elektronikou, latinskými
rytmy a voní exotikou, v ranku tuzemské scény world music pak
symbolizuje to nejpozoruhodnější z posledních let. Každopádně
bude velmi zajímavé sledovat, jakým směrem se obě tváře
nepřehlédnutelné „frontwoman“ v budoucnu nachýlí a zda časem
tato osobnost na zahraničních pódiích nezdomácní docela.
Milan Šefl
Foto Pavel Horák |