Číslo 16 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a herečkou.
Szidi Tobias.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Kam vedou sociální protiklady tohoto světa

Poměry ve světě jsou stále zvrácenější a nepochopitelnější. V hospodářsky nejvyspělejších oblastech nemají pracovně vytížení rodiče na své potomky čas, takže jim shánějí chůvy ze zchudlých zemí, v nichž tyto ženy zanechávají vlastní děti, doufajíce, že v cizině vydělají dost peněz, aby jim dopřály šťastnější budoucnost. Ale i ty v úplně bezvýchodné situaci, které třeba v Thajsku klesly až na úroveň prostitutek, s láskou promlouvají ke svému kdesi ukrytému děcku. Aspoň že všichni mají mobily...

O tom všem pojednává snímek Mamut (16. dubna, 22.45, ČT2) švédského režiséra Lukase Moodyssona. Vyhýbá se ovšem rozdávání jednoznačných znamének: ani bohatství, ani chudoba nenaznačují nějaké pozitivní či negativní vlastnosti. Bohatí hrdinové si dokonce uvědomují své privilegované postavení a svým způsobem pociťují výčitky svědomí. A rozhodně to nejsou nějací příživníci: vždyť co obětavějšího může být nežli povolání lékařky, která na pohotovosti slouží převážně noční služby, přichomýtá se k různým tragédiím – a přesto neztratila soucit, jen těžce se smiřuje s úmrtím chlapce, jehož pobodala vlastní matka. Právě tato lékařka, společně s manželem, jenž se právě nachází na služební cestě ve vzdáleném Thajsku, patří k dobře situované newyorské vrstvě, obývá rozlehlý, přepychově zařízený byt, vděčná, že o malou dcerku se jí láskyplně stará filipínská chůva.
Příběh Mamuta se rozvíjí v několika volně pospojovaných liniích, od New Yorku přes Thajsko až po Filipíny, kde na matčin příjezd úpěnlivě čekají její dvě malé děti. Režisér od počátku nezastírá melodramatické ladění, patrné zejména v osudech dětí, jednou opečovávaných, jindy zrazených právě těmi, jimž uvěřily. Režisér nehledá vinu jen u lidí, kriticky pohlíží na protichůdné sociální poměry, které si vynucují taková psychicky deptavá řešení. Zpodobnění nejrůznějších prostředí od přepychového bytu po živoření na smetišti je právě svou údernou sdělností mimořádně sugestivní.
Mamut (název odkazuje k rozmařilému podnikání, kdy z klů na Sibiři zamrzlých mamutů jsou vyráběny upomínkové předměty, třeba psací potřeby) se opírá o emocemi prosycené herecké ztvárnění zejména ženských představitelek (Michelle Williamsová jako lékařka Ellen, Marife Necesitová jako chůva Gloria). Mužské postavy jsou odtažitější (Gael Garcia Bernal ztělesňuje Ellenina zodpovědného manžela Lea poněkud ztěžkle, stěží uvěříme náhodné zmínce, že kdysi žil lehkomyslně a nevázaně). Také plasticitu postav a nejednoznačnost jejich tápání můžeme přiřadit k cenným hodnotám celého filmu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Kouzlení s časem a pamětí
  Pořiďte si
 
  Blázen, génius, spekulant

  Navštivte  
 
  Nekonečné, nekončící Dillí
  Téma