Číslo 16 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a herečkou.
Szidi Tobias.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Hra o nemocné společnosti

V rámci projektu Severský rok uvede stanice Vltava v úterý 17. dubna ve 21.30 v premiéře rozhlasové zpracování oceňovaného dramatu Nemožnej kluk norského autora Pettera S. Rosenlunda.

Příběh nezdravé společnosti nahlíží Petter S. Rosenlund z pohledu malého kluka, který vlivem rodiny přestal být dítětem. Pravděpodobně proto si autor přál, aby dítě ztvárnil dospělý herec – v českém nastudování Tomáš Kobr

Zazvoní mobilní telefon: „Ano, miláčku, čeká na mě pacient. Jsem lékař, vždyť víš. Ne, ne zubař…“ Již vstupní dialog naznačuje, že hra se zabývá mezilidskými vztahy a také ztíženou komunikací v uspěchané a technicky stále dokonalejší době. Lékař Henrik v úvodu mluví se svou manželkou. K ní má však neujasněný vztah – nemůže se rozhodnout, zda zůstat s ní, anebo více pozornosti věnovat milence. Bojí se činit rozhodnutí, a tak na něj není spolehnutí. Do lékařovy ordinace vzápětí přichází se svou matkou hlavní hrdina, osmiletý Jim, který údajně trpí zvláštním druhem nedoslýchavosti. Neslyší pouze některé lidi, například svého dědečka. O něm se ovšem nepřímo dovídáme, že chlapce i jeho matku psychicky terorizuje...
Hra Nemožnej kluk, za niž autor získal roku 1998 prestižní Ibsenovu cenu, se však zabývá mezilidskými vztahy v širších souvislostech a kriticky je mapuje. Prostřednictvím jednotlivých situací se autor dotýká témat mužské nevěry, kdy se muž bojí jednat, vztahu dcery a otce, jenž si není ochotný připustit, že jeho dcera již dospěla, drží ji v područí a brání jí tak žít. To činí ve falešné iluzi, že to s ní přece vždy myslel dobře, a neumí připustit vlastní chybu. Autor rozkrývá i „komplex milující matky“, která se svým synem jedná v jistém smyslu jako s dospělým, takže jí dítě částečně nahrazuje partnera.
Hlavní hrdina Jim ve skutečnosti není vůbec malý – zacházejí s ním jako s dospělým a je bez servítků konfrontován se světem zahrnujícím faleš, povrchnost a neschopnost udělat jasno v některých životních situacích. Do značné míry tak symbolizuje střet světa dospělých se světem dětí – jako by se vše točilo okolo dítěte, ve skutečnosti však na jeho blaho a potřeby dospělí příliš nemyslí a neumějí s potomkem adekvátně zacházet.
Petter S. Rosenlund (1967) patří k současné generaci skandinávských dramatiků. Proslavil se románem Thomas P. o chlapci, který přišel při autohavárii o rodiče. Ve svém dramatickém debutu Nemožnej kluk, symbolicky zasazeném do nemocničního prostředí, se zabývá nemocnou společností. Prostřednictvím nekomplikované dějové linie autor brilantně nabízí divákovi k analýze různé druhy lidských vztahů.
Pro rozhlas hru připravila Alexandra Bauerová, přeložila ji Karolína Stehlíková a hudebně ji doprovodí Mario Buzzi. V roli osmiletého Jima se představí Tomáš Kobr, dále účinkují Eva Novotná, Martin Sláma a Zuzana Ščerbová.

Kristýna Kopřivová, publicistka

Foto Ivana Tačíková



  Kouzlení s časem a pamětí
  Pořiďte si
 
  Blázen, génius, spekulant

  Navštivte  
 
  Nekonečné, nekončící Dillí
  Téma