Číslo 16 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se zpěvačkou a herečkou.
Szidi Tobias.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jak se dělá dojem

Ačkoliv naše země není monarchií, přesto podnikatelé, finančníci, politici i rozliční bafuňáři se rádi při různých jednáních pohybují ve šlechtických interiérech. Za vrchol náležitého rámce jsou pokládány zámky a hrady. Setkávací hrátky skýtají i letohrádky.
Když nejsou po ruce paláce, nastupují reprezentativní vily. Pro vytváření dojmu není k zahození ani velebyt. Jedním z nich proslul před časem bývalý předseda Nejvyššího kontrolního úřadu. Na dotyčné ploše by se dalo drandit na kolečkových bruslích. Jeho erární bydlení stálo měsíčně 75 000 korun.
Na reprezentaci si potrpěl i bývalý ředitel Sazky. V pražské Aréně zvané O2 měl k dispozici zasedačku a kancelář s aplikací bizoní kůže a také saunu s vířivkou a barem. Možná se mu líbila školní četba, jmenovitě pasáž z Babičky, jak děti, které s protagonistkou děje přišly na zámek, žasly nad tamním přepychem.
Nemyslím si, že představitelé rozličných úřadů, společností, ministerstev a korporací by měli sídlit někde v kamrlíku. Uměřená reprezentativnost má svůj oprávněný smysl. Jenže nejednou jsme svědky toho, že dochází k vybočení do fanfaronských dimenzí. Novodobý J. K. Tyl by mohl napsat městsky pojaté Naše furianty 2 – včetně plesu v opeře.
Otázkou je, co signalizuje taková snaha o vytírání zraku. Má být zdůrazněn význam dotyčného jedince, úřadu, firmy? Nebo jde jen a jen o ješitnost? Ta bývá obvykle mužská, však se taky říká, že ženy na předních postech nebývají tak vysazené na výstavnost svých kanceláří.
Jak známo, snahou o okázalé „dělání dojmu“ jsou proslulí představitelé některých hospodářsky neúspěšných států třetího světa. O to víc jim záleží na tom, aby se blýskli při přijímání zahraničních delegací v prostorách šperkovaných zlatem a při pořádání megarecepcí.
Jak už jsem uvedl, nepomíjím smysl a význam reprezentace; má své oprávnění. Jenže ve chvíli, kdy nabude vrchu nad obsahem, stává se samoúčelem. Klasickým příkladem může být vzpomínka na jeden z mezinárodních veletrhů v sedmdesátých letech minulého století. Tehdejší československý pavilon tam patřil k nejvýstavnějším, ale množstvím novinek byl na chvostu.
Přílišné zdůrazňování takzvané reprezentativnosti může mít i obecnější psychologický dopad. Časopisecké ukázky rozličných luxusních interiérů navozují dojem, že „takhle to má být“. Že jde o metu, k níž i my ostatní máme vzhlížet. Dochází k nasazování pofidérních měřítek, která pak mohou mít za následek pocit, že to, v čem žije a pohybuje se většina z nás, není dost náležité.
Připojuji příklad.
Student jednoho českého gymnázia se v rámci výměny s britskými studenty styděl, že by měl přijmout k ubytování u nich doma anglického vrstevníka. Přišlo mu trapné, že by ho mě vzít do paneláku na sídlišti. Zřejmě si myslel, že všichni Angličané žijí v palácích či pětipokojových bytech.
Svéráznou historku jsem slyšel o jednom z tuzemských novodobých továrníků v první polovině devadesátých let. Před obchodní cestou do Německa nechal zakoupit drahou (i na západní poměry) limuzínu. Učinil tak proto, že při jednání s tamními průmyslníky hodlal reprezentovat svůj význam. Setkání se konalo v hotelu. Když tam v dotyčném autě dorazil, portýr nasměroval továrníkova šoféra, aby zaparkoval v podzemních hotelových garážích. Tam ovšem zůstal luxusní vůz neviděn.
Snad limuzína udělala dojem aspoň na toho portýra.
Existují však i jiné přístupy.
Zaujal mě postoj úspěšného francouzského podnikatele, který prohlásil, že netouží po reprezentativních značkových hodinkách, neboť si pochvaluje své tuctové náramkové za šedesát eur. Tedy přibližně za tisíc pět set korun. Uvedl, že se mu líbí jejich vzhled a že jsou přesné. Dodal, že jestli si na něčem opravdu zakládá, tak na tom, že na schůzky chodí vždycky a zásadně včas, a k tomu že mu ty jeho hodinky slouží luxusně.



  Kouzlení s časem a pamětí
  Pořiďte si
 
  Blázen, génius, spekulant

  Navštivte  
 
  Nekonečné, nekončící Dillí
  Téma