Číslo 18 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Otakarem Brouskem.




 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Nejcennější je čas, kterého málo zbývá

Lidi, kteří se dozvědí, že jim zhoubná choroba vyměřila omezený čas, často propadají bezradnosti a depresím, ale mohou se také smířit s osudem či dokonce zvýšit svou životní dynamiku. Nejnověji to řeší v kinech nedávno uvedený německý snímek Konečná uprostřed cesty. Stejným směrem se vydala rovněž Česká televize, když v sobotu 5. 5. zařadila do vysílání francouzský snímek Čas, který zbývá (ČT2, 23.35).

Protagonistou filmu je módní fotograf Romain přesvědčivě ztvárněný Melvilem Poupaudem

Protagonistou příběhu je módní fotograf Romain (přesvědčivě ztvárněný Melvilem Poupaudem, jehož si pamatujeme hlavně jako kudrnatého mládence z Rohmerova Letního příběhu). Zastihneme jej v situaci, kdy znenadání omdlí. Od lékaře se dozví krutou pravdu: metastázovaná rakovina neposkytuje velké šance na uzdravení – a Romain v jakémsi vzdoru odmítne jakékoli léčení, které by se nabízelo. Dlouho pak trvá, než se s ortelem vyrovná.
Režisér Francois Ozon pozoruje svého hrdinu z rozličných úhlů a v nejrůznějších situacích, pozvolna skládá výslednou, v lecčems protikladnou mozaiku. Významné místo zaujímá verbální stránka, která výmluvně ozřejmuje náhle obnažené povahové rysy – Romain několikrát opakuje, že nesnáší děti, těžce urazí sestru, odmítá starostlivost rodičů i sebemenší náznak pomoci. Z jeho počínání vyplývá, že se až panicky obává soucitu, proto volí takové chování, aby jej předem vyloučil. Ale současně snadno vypozorujeme, že Romain rozhodně není bez citu, řadou drobných, nenápadných skutků, jakkoli vedou k dobrodiní velice svéráznému, to ostatně prokáže.
Poupaud bez velké exprese postihuje mužovu rozpolcenost, zahořklost, ustavičnou naježenost vůči okolí, aniž by zdůrazňoval jakékoli extrémní rysy. Znamením smíření se stává akt ostříhání vlasů. Poupaud věrohodně nastoluje i vnější vzhled svého hrdiny, vyhublé tělo nepoznamenané sluncem na sebe upozorní zvláště v závěrečné plážové scéně, v kontrastu s ostatními opálenými návštěvníky.
Francois Ozon zvolil poklidně plynoucí tempo a nevtíravé vizuální zpodobnění, všední městské i venkovské reálie, do nichž zasazuje hrdinovo psychicky náročné bloudění. Jen z povzdálí se režisér dotýká Romainových narůstajících obtíží, jen z povzdálí sledujeme, jak zapíjí bolest tišící tablety, pohlédneme na schůzky s ošetřujícím lékařem, aniž bychom vyslechli jejich rozhovor. A vyprávění je nejpůsobivější právě v náčrtu Romainova rozpoložení, v přiblížení všedních úkonů.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Cestami Sigrid Undsetové
  Nalaďte si
 
  Za zbytky magie do Kopanic

  Pořiďte si  
 
  Cesty ztraceného ráje
  Téma