Číslo 25 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s flétnistkou.
Annou Fusek.

 

 

 

 

 

 


Petr Pavlovský, kritik

Inscenace s pokaženým epilogem

Týdeník Rozhlas inzeroval inscenaci hry Grahama Greena Skleník. Byl jsem na ni velice zvědavý, neboť, přiznávám bez mučení, žádnou z osmi autorových her jsem  neznal. Na svou omluvu mohu uvést pouze to, že žádná u nás nevyšla ani nebyla nikdy uvedena – v kontrastu s jeho dílem prozaickým, které se dočkalo i inscenovaných dramatizací.
Zvědavost zvyšoval údaj v Týdeníku Rozhlas, ukazující, že pravidelnému Rozhlasovému jevišti Vltavy, pořadu určenému inscenacím divadelních her, je poslední sobotu v květnu věnováno celých 120 minut. Kvalitou textu jsem nebyl zklamán, rozhlasová interpretace šla pak ještě o poznání nad něj. Téma nemohlo žádného čtenáře Grahama Greena překvapit, šlo o otázku existence Boží.
Prostor dramatu je zabydlen jedenácti postavami, z nichž sedm patří do třígenerační rodiny Calliferů. Zahradní skleník pak je klíčovým místem, protože v něm se – třicet let před dobou děje – stal, možná, zázrak. Jeden z členů prostřední generace (James – Vladimír Javorský) se tam jako mladík pokusil o sebevraždu oběšením. Při oživovacích pokusech nabídl jeho strýc, povoláním páter (Jan Hartl), v modlitbě Bohu úmluvu: „Nech ho žít a za to si vezmi, co mám nejdražšího – mou víru.“
Resuscitace se zdařila, hoch začal dýchat, ale o oné úmluvě nikdo neví a je vlastně neprokazatelná – obživnutí přidušeného je vysvětlitelné i přirozeně. Z pátera se stal alkoholik, s rodinou se rozešel ve zlém a žije kdesi jako mírně zpustlý venkovský farář. Víru skutečně ztratil. Hypotetický bůh Greenova dramatu se jeví nekřesťansky zlomyslný a mstivý.
Okolo této kauzy se v rodině, převážně bezvěrecké, někdy i militantně ateistické, točí děj, dialogy. Ne vždycky se v nich při takovém množství postav s jistotou orientujeme, ne každý má tak fonogenický, tedy snadno identifikovatelný  hlas jako Josef Somr (Frederick Baston, přítel rodiny). V každém případě jsou ale všechny hlasy dokonale, až koncertantně prokomponovány. Jakýmsi navýsost překvapivým sólem je pak mezi nimi hlas Rozity Erbanové v dětské roli vnučky. Téměř třiadvacetiletá herečka a dabérka dokázala přesvědčivě zahrát pubertální dívku. To by v divadle, s výjimkou toho loutkového, nebylo možné.
Inscenace trvala pouhých osmdesát pět minut. Po jejím skončení začala on line beseda s tvůrci – dramaturgyní Renatou Venclovou a režisérkou Markétou Jahodovou. Dozvěděli jsme se řadu důležitých informací o hře, autorovi a jeho dramatickém díle. Dovolal se jeden posluchač, načež moderátorka – pouhou čtvrt hodinu po začátku besedy, zato ale plných dvacet minut do 16. hodiny, od které byl uveden další program – pravila: „Čas nás tlačí, čekají další pořady Vltavy“, a besedu předčasně ukončila. Nebyla to vůbec pravda, dle programu v Týdeníku Rozhlas nečekalo vůbec nic. Zazněla jakási vážná hudba, z odhlášení po šestnácté hodině vyplynulo, že to byl koncert pro housle a orchestr Samuela Barbera. Nevím jak ostatní, já jsem byl zvědavý na něco úplně jiného.



  Dobrý časy v oparu...    
  Pořiďte si
 
  Jak Skála mořské řasy našel

  Navštivte  
 
  Cit pana Tomáše pro sníh
  Téma