Číslo 26 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Norbertem Lichým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

V ruce hůl a klobouk v týl

Letošního prvního července uplyne šedesát let od smrti Fráni Šrámka (1877–1952). Mnohostrannou tvorbu kdysi tak všeobecně známého a oblíbeného básníka, anarchistického buřiče i lyrického autora snad nejznámější sbírky Splav dnes už jen sporadicky připomíná filmová adaptace divadelní hry Měsíc nad řekou či román Stříbrný vítr, v roce 1954 rovněž zfilmovaný. Literární historie připomíná Fráňu Šrámku na samém počátku 20. století v situaci významného přechodu od symbolistické a dekadentní moderny k nové umělecké tvorbě, vyznávajícího krásu a sílu bezprostředního přirozeného života. A tím Šrámka jako by pohltil čas.

„To tam u nás doma, v Plakánku, přespanilou máme studánku...“ Jeden z autorů šrámkovského Pátečního večera Miloš Doležal u studánky Roubenka, u které rád poseděl a již ve svých básních opěvoval Fráňa Šrámek.

V Šrámkovsky laděném monotematickém vltavském Pátečním večeru s názvem Sobotecký hřbitov je v růžích aneb V ruce hůl a klobouk v týl se 29. června vydáme s mikrofonem redaktora Miloše Doležala a s autorem těchto řádků do básníkovy rodné Sobotky, „města básníků, ševců a kantorů“, jak ji ve svém fejetonu v roce 1937 nazval Karel Čapek. Sobotku a celý líbezný, mírně rozvlněný kraj se zdviženým prstem Humprechtu a romantickým údolím Plakánku si Šrámek zamiloval. Vracel se sem pravidelně (až do roku 1938, kdy mu v Sobotce zemřela matka) o prázdninách, s mladou generací ochotníků inscenoval své hry. Po představeních se často podnikaly společné euforické noční, ba leckdy i časně ranní vycházky za město. Pravidelné Šrámkovy pěší túry byly pověstné. Své výlety vždy směřoval tak, aby končily na soboteckém hřbitově. Bylo mu při tom, „jako po srdci by dlouze smyčcem táh“. A tak i my navštívíme při rozhlasovém putování básníkovým krajem sobotecký hřbitov, kde je nejen hrob Šrámkův, ale i hrob bohémského básníka a herce Václava Šolce.
Na soboteckém náměstí Míru, hned vedle Šrámkova rodného domu‚ se nachází Muzeum a archiv Fráni Šrámka. Pozoruhodnou expozici vytváří pracovna a obývací pokoj básníkova pražského bytu, přestěhovaný po jeho smrti. Časem a užíváním omšelý, prostý interiér mé své neopakovatelné kouzlo. Dalo by se říci, že Šrámek je někde poblíž. Ve skříni klobouk, hůl, vázanka – jen vydat se na cestu. V těchto prostorách zasvěceně a s láskou o Šrámkovi do rozhlasového mikrofonu hovoří bývalá pracovnice muzea i středoškolský profesor a publicista Aleš Fetters. Šrámkovo plebejství ve veselé, eroticky zabarvené příhodě (taktéž zachycené pro posluchače), kterou akademickému malíři Janu Solovjevovi vypravovala v lukách u hradu Kost pamětnice (za doby pozdního Šrámka sličná děva), jen podtrhuje jeho lidský portrét zrovna tak jako symbolicky postavená prázdná sklenka od vína na nočním stolku vedle lože básníka. Šrámkova Jarního poutníka ze sbírky Splav pak připomene písničkář Vladimír Veit, který tuto křehkou báseň citlivě zhudebnil.
Páteční večer se pokusí přiblížit Šrámka poněkud jiným způsobem než jen rozšířením čítankového hesla. Pro poznání básníka nutno z kočičí dlažby náměstí odečítat poztrácená slova, z halasu soboteckého hostince rozpoznávat barvité hlasy, vstoupit do protaženého stínu rázovitého chodce, napít se chladivé vody lesní studánky. Z toho všeho básník je utkán.

Tomáš Mazal, publicista

Foto Tomáš Mazal



  Možnosti tu jsou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  V čekárně s Bradburym

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak Sellers řádil v převlecích
  Dívejte se