Číslo 26 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Norbertem Lichým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

I diktátor se poučí, jak s demokracií

Komik Sacha Baron Cohen uspěl i před filmovou kamerou a mnohé pohoršil výstřednímhumorem, který si nebere žádné servítky a už vůbec nectí to, čemu se říká „politická korektnost“. Schován za provokativně prostoduchými, v mnoha skečích vyzkoušenými postavami Borata a Bruna mystifikoval snad každého, kdo se s ním v dokumentárně laděných vstupech setkal – a ve ctihodné americké společnosti díky tomu nalezl znepokojivé náběhy ke stádnosti a bezbřehým předsudkům. V nové, politicky zacílené komedii Diktátor, kde ztvárnil titulní roli, se Cohen odklonil od dosavadní linie, vědom si, že v novém převtělení sotva může někoho přesvědčit o autenticitě této postavy, jakkoli i ona vyhlíží, jako kdyby na filmové plátno vběhla z nějakého kabaretu.

Cohen s groteskní nadsázkou, v působivé gestické i verbální zkratce postihl v „binládinovsky“ vousatém Aladínovi, vládnoucím ve fiktivní africké zemi, obvyklé manýry tamních diktátorů, vydávajících se za dobrodince národa, se vší jejich okázalostí, velkolubostí a nadutou vražedností. Dokonce hodlá v Americe vystoupit s obhajobou svého prý veskrze mírového jaderného programu. Avšak netuší, že se stane obětí spiknutí. Nahradí jej slaboduchý dvojník, který má vyhlásit demokratizaci země, i když ve skutečnosti tak dát moc ziskuchtivým ničemníkům, kteří chtějí zemi a její přírodní bohatství rozprodat.
Aladín sice úklady přežije, avšak zbaven svého nejcennějšího atributu, totiž mohutného vousu, se toulá ulicemi New Yorku, nepříliš ochoten vzdát se přezíravého náhledu, považován přitom za uprchlíka z despotického státu. V tomto ohledu se režisér Larry Charles (je podepsán i pod oběma předchozími Cohenovými filmy) odhodlal k vtípkům mnohdy až nechutným, ba fekálním. Třeba ve scéně mučení, kde Aladín znalecky zpochybňuje mučící nástroje jako zastaralé, nebo při groteskním výjevu porodu.
Převažují ovšem verbální výpady, které prozrazují hrdinovo šovinistické, sexistické, cynické smýšlení, co chvíli vysílané jako škodolibé šípy k těm, kteří pomáhají uprchlíkům a snaží se, aby všichni lidé žili ve shodě. Například po narození děcka Aladín zklamaně sdělí, že je to jen holčička, a vzápětí se shání po odpadkovém koši. Vysloveně parodické podtexty pak vypozorujeme v několika sekvencích, kdy „úžasné hrdinovy objevy“ (snad ani neprozrazujme, oč se jedná) provázejí procítěné písně. Nechybí ani rádobydokumentární vsuvky s připomenutím hrdinovy minulosti či televizní zpravodajství, dokonce se tu mihnou, zpravidla v sexuálním kontextu, osobnosti amerického zábavního průmyslu, které představují samy sebe – nebo aspoň verbální odkazy na ně. Prý stačí jen pořádně zaplatit, aby poskytly své služby...
Vyprávění ze všeho nejvíce připomíná leporelo s obrázky jednou zábavnějšími, jindy otravně chtěnými, avšak některé postřehy mají svou váhu. To když například Aladín ve svém projevu načrtává, jak by Spojené státy vyhlížely, kdyby se jich blahodárně zmocnila diktatura, a vypočítává přitom rysy (korupční prostředí, sociální protiklady, skryté ovládání sdělovacích prostředků, zdravotní a vzdělávací péče), které americkou společnost právě nyní doopravdy ovládají.
Oceníme ovšem, že Diktátor se nakonec vyhnul jakémukoli moralizování či hledání duchovní nápravy: Aladín přijal demokratické principy po svém, neboť nadále vyznává a upevňuje tytéž mocenské postupy jako dříve. Ani láska vskutku horoucí jej nepolidštila, s vidinou dřívějšího postavení se k němu lísají i „disidenti“, které dříve, když se mu znelíbili, odsoudil k smrti – a jedinou změnu dokládá jen mediálně nablýskanější fasáda režimu. Připomeňme aspoň roztomilou scénku se „svobodnými“ volbami: bojové vozidlo objevivší se před volebními místnostmi nenápadně připomene občanům, koho mají volit...

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Bontonfilm



  Možnosti tu jsou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  V čekárně s Bradburym

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak Sellers řádil v převlecích
  Dívejte se