Číslo 26 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Norbertem Lichým.

 

 

 

 

 

 

Andrea Hanáčková, publicistka

Tichá pošta Jiřího Gruntoráda

Stáli jsme nedávno s mužem nad hromadou knih a dumali, co s ní. Vyhodit ne, v antikvariátu knížky nechtějí, známí už je mají, charity přetékají, nám stojí v knihovně některé dvakrát. Od domu k domu se nám nechtělo, a tak jsme vyrobili poličku a přestěhovali knihy na autobusovou zastávku u naší chalupy. Byl tam i Hvížďalův Dálkový výslech, Hrabal a další „lepší“ knihy mezi fotopublikacemi a blbostmi.
Myslela jsem na to při poslechu dokumentu Libri prohibiti o vydavateli zakázaných knih Jiřím Gruntorádovi a jeho edici Popelnice (ČRo 3 – Vltava, 30. května). Autorka Hana Soukupová prověřila po čase téma, které prošlo rozhlasem v desítkách variant. V současné době zřejmě nemůže udělat nic jiného než občerstvit paměť a vyšťourat z ní ještě nezveřejněné, kdesi zapadlé, malou historii utvářející detaily byvších událostí o tom, jak u nás za komunismu nesměly vycházet knihy a co všechno lidé byli ochotní udělat a vytrpět, aby si zakázané autory a jejich díla mohli přečíst a předat dál.
Březnový volný dokumentární cyklus Dvojky Českého rozhlasu ukázal, že i o knihách lze pojednat zvukově vděčným způsobem. Jistěže jde především o slovo, Hana Soukupová však našla docela vtipný způsob, jak si ze zvukové nouze tohoto tématu pomoci. Před dvě dívky narozené po roce 1989 položila kufřík a v něm psací stroj. Krok za krokem pak reportážně zachytila jejich podiv nad kopíráky a tenkými pauzáky, nechala je prozkoumat mechaniku stroje a pomalu přepsat báseň Morový sloup, první, kterou před čtyřmi dekádami přepsal i Jiří Gruntorád. Uvědomila jsem si, že zvuk psacího stroje už v rozhlase používáme jen pro zpřítomnění policejního výslechu – a je pravda, že na mnoha služebnách se psací stroj ještě stále používá. A nyní Jaroslav Seifert!
Dokument nemá ambice obsáhnout téma samizdatu v úplnosti. Pracuje se jmény a pojmy, jež dále nevysvětluje a nechává na posluchači, co je ochoten si dohledat a co mu stačí přijmout jako dále nerozvíjenou informaci. Je otázka, co si ony dvě mladé slečny představí za větou „Vaculík měl Petlici, Havel Expedici, já Popelnici.“ Gruntorád není ohromující vypravěč, nesrší historkami, ale svou věcnou dikcí budí respekt. Nejen z toho, co s knihami a pro knihy zažil, včetně věznění a policejní šikany všeho druhu. Jak už to tak u těchto lidí bývá, informace o nich dostáváme především zprostředkovaně, protože mluví hlavně o těch druhých, svých přátelích a pomocnících.
Cenným aspektem pořadu byl nenápadný, ale stále přítomný odkaz na mravní rozměr celého samizdatového hnutí stovek anonymních lidí. Dobrovolnost spojená s osobním rizikem, touha sdílet zapovězená slova, láska ke knihám jako nositelkám svobodných myšlenek i ke knize jako artefaktu. Hodiny času po nocích za nic, oddanost víře o smysluplnosti činu. Čím častěji u nás doma po večerech zase hrává Karel Kryl, tím jsem za podobné pořady vděčnější.



  Možnosti tu jsou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  V čekárně s Bradburym

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak Sellers řádil v převlecích
  Dívejte se