Číslo 26 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Norbertem Lichým.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cestovatel, etnograf a botanik A. V. Frič původně odjel do Jižní Ameriky budovat svou vědeckou kariéru. Poznání, kterého se mu tam dostalo, ale všechno změnilo.Divoký Čamakoko v Čechách

Od narození cestovatele A. V. Friče uplyne v září sto třicet let. Nejen proto se rozhodl Český rozhlas Olomouc zařadit do svého prázdninového cyklu Počteníčko premiéru desetidílné četby na pokračování z jeho slavného cestopisu Čerwuiš aneb z Pacheka do Pacheka oklikou přes střední Evropu. V úpravě Ivany Pustějovské a v režii Michala Bureše bude účinkovat Lukáš Hlavica. Pokud se tedy rozhodnete s rozhlasem vydat za dobrodružstvím, poslouchejte každou neděli po 16. hodině, a to hned od 1. července.
Autentický příběh se odehrává během let 1908–1909, kdy cestovatele, spisovatele, etnografa a botanika, velkého znalce kaktusů a jihoamerických indiánů A. V. Friče (1882–1944) provázel z paraguayského Gran Chaka do Prahy Čerwuiš, indián divokého kmene Čamakoko. Po roce se oba do Jižní Ameriky vrátili, aby přivezli Čerwuišovým lidem lék na záhadnou nemoc, kvůli níž celé dobrodružství začalo.

Indián ve městě

Historky a nedorozumění naivního „divocha“ v české kotlině a jeho snaha pochopit cizí zemi a její obyvatele vyznívají jako tragikomické anekdoty, které nechtěně odhalují naše skryté vady na kráse. „Chtěl jsem původně Čerwuiše jen pozorovat v civilizovaných podmínkách,“ napsal Frič. „Byl jsem zvědavý, jaký si udělá úsudek tváří v tvář novým faktům. Nechtěl jsem ho poučovat ani ovlivňovat vlastními názory. Avšak stalo se, že učitel se pozvolna měnil v žáka. Čerwuiš viděl to, co já už dávno ne...“ Kolorit dobové Prahy Frič vykresluje bez okolků: přetvářka, pokrytectví a falešná morálka rádoby ctnostné měšťácké společnosti, senzacechtivost a škodolibé klepy, „milostpaňování a rukulíbání, při kterém si každý pro sebe říká: ty mně taky můžeš...“, nepřející konkurence, závist, malost a prospěchářství, úplatná žurnalistika, neschopná policie, korupce na radnici, vzájemná řevnivost a intriky intelektuálů, bezvýchodné večírky zlaté mládeže, nepochopení umělci...
Po celou dobu pobytu v Evropě Friče trápily pochybnosti, jak si indián po návratu domů poradí. „Jak bude přijat, až se vrátí obtížen tolika novými poznatky mezi své nevědomé krajany a bude jim vyprávět o svých zážitcích? Bude bojovat proti předsudkům? Narazí na nepřátelství a intriky, budou ho kamenovat, ukřižují ho, nebo se stane spasitelem? Přizpůsobí se lépe než já svému bývalému prostředí?“ Také Friče totiž jeho roční soužití s indiánem v rodném městě, ale hlavně jeho dlouhodobé pobyty mezi indiány v letech 1903–1912 změnily. „Budu se už nadosmrti dívat jinýma očima na vztahy lidí, na výchovu, na hloupé a škodlivé zlozvyky, považované u nás za ctnosti…“

Čerwuiš – nejen jeho exotický zjev musel ve své době působit senzaciZávist a nepřejícnost

Do Ameriky jel A. V. Frič poprvé v osmnácti letech s odhodláním být vědcem-etnografem, ale záhy přestal v domorodcích vidět předmět výzkumů a pozorování. Místo budování odborné kariéry stále častěji pozvedal hlas na obranu indiánů, jejich kultury i ochrany území, které začínali drancovat bílí kolonizátoři. Nekompromisním postojem k přetvářce, lži a diletantismu ve vědě, přímočarým vystupováním a břitkým novinářským perem si znepřátelil mnohé vlivné osobnosti v odborných i politických kruzích. Dodnes jeho etnologické dílo nebylo řádně doceněno, ačkoliv shromáždil bohatý sociologický a lingvistický materiál, zaznamenal mýty mnohých kmenů, nahlédl do tajů šamanské medicíny a získal tisíce etnografických předmětů, které skončily ve světových muzeích, protože pražské Náprstkovo muzeum o ně nemělo zájem. Několika generacím dospívajících, kteří milovali jeho knížky Strýček indián, Dlouhý lovec, Hadí ostrov a Indiáni Jižní Ameriky, se ovšem právě pro své vlastnosti stal celoživotním vzorem. Stále obdivovaným guru je i mezi početnou kaktusářskou veřejností.
Fričův vzpomínkový seriál Indiánský Guliver, který jel vyzkoumat Evropu začal vycházet v roce 1943 v oblíbeném pražském časopise Pestrý týden, ale kvůli nedostatku papíru ve válečné době byl předčasně ukončen. Frič v roce 1944 zemřel (po mnoha dobrodružných zámořských cestách plných nebezpečí se doma škrábl o rezavý hřebík a po několika dnech zemřel na tetanus) a na jeho neuveřejněné rukopisy začal padat prach. Knižní podobu Čerwuišovu příběhu dala v roce 1993, tedy až po půl století, autorka článku, manželka Fričova vnuka, s využitím mnoha textů uchovávaných v rodinném archivu.

Za stoletou dcerou

Četba vychází z nejnovějšího, již třetího vydání knihy, obohaceného o další kapitoly, množství historických fotografií, a především o překvapivý závěr, který propojil sto let starý příběh se současností. Před několika lety se totiž s knihou o Čerwuišovi vydali do Paraguaye dva čeští filmaři s úmyslem točit dokumentární film a v místě děje, na horním toku řeky Paraguaye, našli nejen Čerwuišovy pamětníky, ale také dosud neznámou Fričovu téměř stoletou indiánskou dceru. Tak se zrodilo přátelství mezi početnou paraguayskou rodinou a manželi Fričovými, kteří založili občanské sdružení Checomacoco na podporu Čamakoků. Někdejší nomádi dnes musejí žít ve stálých vesnicích a hledat nový způsob obživy. Podpora z České republiky jim umožnila založit vlastní chov dobytka a vybavit políčka zavlažovacím systémem, několik mladých lidí s českou pomocí pak získává tolik potřebné zemědělské vzdělání. Pokud byste se chtěli o tomto aspektu „Čerwuišova dobrodružství“ dozvědět víc, podívejte se na www.checomacoco.cz.

Yvonna Fričová, publicistka

Foto archiv autorky



  Možnosti tu jsou    
  Jak to vidí Miloš Čermák
 
  V čekárně s Bradburym

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak Sellers řádil v převlecích
  Dívejte se