|
Ve Zlíně s dramatickými novinkami
Jako vhodné doplnění vlastního repertoáru opět uspořádalo
Městské divadlo Zlín před závěrem sezony týdenní mezinárodní
festival Setkání-Stretnutie. Závazným kritériem účasti na této
speciální nesoutěžní přehlídce zůstalo vůbec první uvedení
zvolené předlohy. I při výrazně omezeném rozpočtu a několika
programových změnách soustředil pod patronací vystupující
slovenské herečky a šansoniérky Szidi Tobias 17. ročník (se
zastoupením kritiků i studentů) jen do hlavní linie na čtyřech
sálech nabídku půldruhé desítky žánrově pestrých nastudování,
doplněných škálou plenérových vystoupení, happeningů, koncertů
a seminářů, což vše denně dokumentoval tištěný Zpravodaj.
Ponechme stranou výčet přespolních divadel a věnujme letmou
zmínku dvěma z pěti úspěšně reprízovaným inscenacím
hostitelského souboru. Experimentální snahy komorního Studia
Z reprezentoval divácky náročný text švédského dramatika Pera
Olova Enquista Blanche a Marie (2007). V nápaditém
scénografickém řešení Hany Holcmanové režisérka Anna
Petrželková statečně zápolila s komplikovanou retrospektivní
konfrontací vědkyně Curieové (Marta Bačíková) a psychiatrické
pacientky Wittmanové (Kateřina Liďáková), spřátelených
s Freudem a neurologem Charcotem.
Spontánní ohlas žákovského publika budilo na velké scéně
veseloherní nastudování zdejší nové umělecké šéfky Hany
Mikoláškové. Z Fričových filmů známá retrokomedie Jaroslava
Žáka Škola základ života byla v dramaturgické spolupráci
Miroslava Ondry mírně upravena a dějově posunuta do období
takzvané druhé republiky. Rozměrné jeviště dostalo podobu
repliky stadionu na Letné, tíhou doby poznamenané školní i
sportovní klání študáků a kantorů získalo muzikálovou formu
(hudba Mario Buzzi, písničky V+W). Při zachování
archaizujícího jazyka i dalších dobových reálií vznikla
dynamická epizodická podívaná s mozaikou rázovitých figurek z
obou soupeřících „týmů“, které dokáží paralelně rozehrávat
mnoho gagových etud.
Vít Závodský, Zlín
Autor je divadelní publicista
Foto MD Zlín |