|
Apokalypsa – válka jako ohromující podívaná
Málokterý film věnovaný válce ve Vietnamu získal takový věhlas
i uznání jako Apokalypsa. Jeho příběh, inspirovaný dávným
románem Josepha Conrada Srdce temnoty, krystalizoval plných
dvanáct let, z toho čtyři roky zabrala výroba. Režisér Francis
Ford Coppola si vybral exteriéry na Filipínách a od počátku se
musel potýkat s bezpočtem potíží. Herci se mu v náročném
prostředí hroutili, pracně postavené dekorace vesnic odnesl
hurikán.
Expresivně vystavěný příběh si podnes uchovává svou
působivost, zamýšlené podobenství o válce, která ztratila svůj
smysl a změnila v bizarní vražednické orgie, je stále děsivé.
Američtí vojáci vystavení ustavičnému stresu si zvykli na
všudypřítomné zabíjení a stačí nepatrný podnět, aby začali
střílet.
Avšak problémem není jen zabíjení, ale i porušení vojenské
disciplíny – jeden z velitelů, plukovník Kurtz, se totiž
usadil v džungli, kde mezi domorodci získal neomezenou moc.
Americké velení se rozhodne pro krajní řešení: zpod kontroly
se vymknuvšího důstojníka (hraje ho Marlon Brando, z něhož
v obraze prosvítá jen část holé lebky) chce za každou cenu
odstranit. Pověří tím kapitána Willarda (Martin Sheen), jenž
posléze odplouvá do nitra dosud neprozkoumaného zeleného
pekla.
Tuto vcelku jednoduchou linii obohacují další motivy, které se
někdy významově doslova osamostatňují. Vizuálně ohromivé
vyprávění tak i zásluhou kameramana Vittoria Storara získává
mimořádnou plasticitu. Coppola si všímá nejen masakrů, které
americké jednotky rozpoutávají, ale také jejich leckdy
bizarního chování. Zvrhlost leteckých útoků je zvýrazněna
zejména postavou Kilgora, velitele letecké „kavalerie“
vrtulníků: za zvuků Wagnerovy hudby (konkrétně Jízdy Valkýr)
podniká nálet na pobřežní vesnici jen proto, aby si v mořských
vlnách mohl zasurfovat. Tuto mistrně natočenou, ozvučenou i
sestříhanou sekvenci lze považovat za středobod celého
příběhu.
Snímek byl poprvé uveden v roce 1979 na festivalu v Cannes a
zaslouženě tam zvítězil (společně s Plechovým bubínkem). Po
více než dvou desetiletích se Coppola k filmu vrátil a nový
tvar rozšířil téměř o hodinu, bohužel ne vždy k výslednému
prospěchu. Naštěstí Česká televize v pátek 17. srpna ve 21.00
uvede původní verzi, tvarově sevřenější a působivější ve své
výpovědi, byť bohužel dabovanou. A co ještě dodat? Chcete-li
si Apokalypsu plně vychutnat, zvolte televizi s co největší
obrazovkou a nejdokonalejším obrazem i zvukem.
Jan Jaroš, filmový publicista
|