Proměny lidských osudů jsou nevyzpytatelné
Prolínání osudů několikerých postav, jejichž vzájemné vztahy
jsou teprve pozvolna osvětlovány, už stěží překvapí: připomenu
aspoň amerického režiséra Roberta Altmana, jenž s oblibou své
příběhy takto koncipoval. Jestliže kdysi jednání postav
ovlivňovala chamtivost, později převážila samota, strach ze
sblížení i neochota se jakkoli vázat. To je případ i českého
(původně školního) filmu Proměny (29. 8., ČT2, 21.55). Režisér
Tomáš Řehořek tu navíc zdůrazňuje, že osamění můžeme pociťovat
i uprostřed davu, ať již v převážně setmělých ulicích, na
diskotékách nebo třeba ve vesnickém kostelíku.
Proměny lze považovat za výsostně autorské dílo, neboť režisér
nenapsal jen scénář, ale ještě se ujal i vedení kamery a
střihu. Řehořek vlastně předkládá komorní záležitost:
neroztáčí kolotoč s bezpočtem postav, soustředí se na pouhé
čtyři, svedené dohromady autonehodou. I obrazovým zakotvením v
přítmí se pokouší zdůraznit jejich anonymitu, ono dočasné
vyvázání z okolního davu, ostatně jim nepřidělil ani jména.
Při průzkumu niterného rozpoložení ovšem prokázal dobrou
znalost lidské psýchy, i když se občas přiklání ke křečovité
přenáhlenosti – snad aby každý pochopil a nic nezůstalo
skryto.
Tak spatříme osamocenou a stále bezradnější matku dvou mladých
dětí, jak pracuje v textilní dílně, obtěžována nemravnými
návrhy ohyzdného vedoucího. Proti ní nacházíme zhýčkanou ženu
úspěšného muže, jíž chybí ke štěstí jediné – otěhotnění. Třetí
ženou je zestárlá, osudem zklamaná venkovanka, marně hledající
útěchu u manželova hrobu i v kostelních lavicích. A konečně
přistupuje jediný zástupce „silného pohlaví“, sportovní
trenér, jehož zdraví se ukazuje být chatrnější, než si myslel.
Režisér pozvolna prolíná jednotlivé osudy, prozrazuje sotva
tušené šrámy z minulosti. Někdy nechává touž událost vracet
se, aby byla nahlédnuta z rozdílných náhledů, očima
jednotlivých účastníků.
Řehořek osvědčil schopnost věrohodně přiblížit strázně svých
hrdinů, nevyžívá se přitom v laciném hromadění
melodramatických zápletek ani v povrchním klipovém rytmu, i
když zapojuje prvky obou přístupů. Ocenění hodná je hlavně
snaha mozaikovitě poskládat jednotlivé postavy z vícerých
charakterotvorných plošek. Své posmutnělé, trpící hrdiny
režisér nepředstavuje jako jednou provždy dotvořené, ale jako
vyvíjející se bytosti, jejichž nenápadné proměny právě
sledujeme. A zájem o proměnlivé povahopisy jej provází i v
dalších filmech, tragikomediích Signál a Czech Made Man.
Jan Jaroš, filmový publicista