Číslo 35 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s hercem.
Janem Potměšilem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Proměny lidských osudů jsou nevyzpytatelné

Prolínání osudů několikerých postav, jejichž vzájemné vztahy jsou teprve pozvolna osvětlovány, už stěží překvapí: připomenu aspoň amerického režiséra Roberta Altmana, jenž s oblibou své příběhy takto koncipoval. Jestliže kdysi jednání postav ovlivňovala chamtivost, později převážila samota, strach ze sblížení i neochota se jakkoli vázat. To je případ i českého (původně školního) filmu Proměny (29. 8., ČT2, 21.55). Režisér Tomáš Řehořek tu navíc zdůrazňuje, že osamění můžeme pociťovat i uprostřed davu, ať již v převážně setmělých ulicích, na diskotékách nebo třeba ve vesnickém kostelíku.

Své posmutnělé, trpící hrdiny režisér nepředstavuje jako jednou provždy dotvořené, ale jako vyvíjející se bytosti

Proměny lze považovat za výsostně autorské dílo, neboť režisér nenapsal jen scénář, ale ještě se ujal i vedení kamery a střihu. Řehořek vlastně předkládá komorní záležitost: neroztáčí kolotoč s bezpočtem postav, soustředí se na pouhé čtyři, svedené dohromady autonehodou. I obrazovým zakotvením v přítmí se pokouší zdůraznit jejich anonymitu, ono dočasné vyvázání z okolního davu, ostatně jim nepřidělil ani jména. Při průzkumu niterného rozpoložení ovšem prokázal dobrou znalost lidské psýchy, i když se občas přiklání ke křečovité přenáhlenosti – snad aby každý pochopil a nic nezůstalo skryto.
Tak spatříme osamocenou a stále bezradnější matku dvou mladých dětí, jak pracuje v textilní dílně, obtěžována nemravnými návrhy ohyzdného vedoucího. Proti ní nacházíme zhýčkanou ženu úspěšného muže, jíž chybí ke štěstí jediné – otěhotnění. Třetí ženou je zestárlá, osudem zklamaná venkovanka, marně hledající útěchu u manželova hrobu i v kostelních lavicích. A konečně přistupuje jediný zástupce „silného pohlaví“, sportovní trenér, jehož zdraví se ukazuje být chatrnější, než si myslel. Režisér pozvolna prolíná jednotlivé osudy, prozrazuje sotva tušené šrámy z minulosti. Někdy nechává touž událost vracet se, aby byla nahlédnuta z rozdílných náhledů, očima jednotlivých účastníků.
Řehořek osvědčil schopnost věrohodně přiblížit strázně svých hrdinů, nevyžívá se přitom v laciném hromadění melodramatických zápletek ani v povrchním klipovém rytmu, i když zapojuje prvky obou přístupů. Ocenění hodná je hlavně snaha mozaikovitě poskládat jednotlivé postavy z vícerých charakterotvorných plošek. Své posmutnělé, trpící hrdiny režisér nepředstavuje jako jednou provždy dotvořené, ale jako vyvíjející se bytosti, jejichž nenápadné proměny právě sledujeme. A zájem o proměnlivé povahopisy jej provází i v dalších filmech, tragikomediích Signál a Czech Made Man.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Češi - národ mykofágní
  Jak to vidí Jaroslav Vanča
 
  Vzpomínka na matku

  Zpěvník Jana Buriana  
 
  Jak se tvářit na videoart?
  Navštivte