|
Vzpomínka
na matku
Některé ženy si během svého života změní příjmení, Liběna
Kočová si změnila jméno. Zuzana prý byla svého času nadávka.
Také se v té době ovšem běžně nejedla syrová rajčata...
Její vlastní matka se oběsila, otce popravili Němci. Obecnou
školu vychodila v Praze na Spořilově, Akademické gymnázium
nedokončila, přemluvila rodiče, aby ji pustili k divadlu a v
roce 1940 začala navštěvovat hereckou školu při divadle D 34,
kde hrála až do uzavření scény v roce 1941. Pak získala
herecké angažmá v Horáckém divadle v Třebíči (1941–1942) a ve
Středočeské činohře J. Burdy, kde hrála s Václavem Vydrou,
Zdeňkem Štěpánkem, Karlem Högerem a dalšími skvělými herci.
Díky neuvěřitelné „náhodě“ – zapadlým dokumentům za skříní v
úřadu – se vyhnula totálnímu nasazení. Byla v odboji, stříleli
po ní a máme za to doma diplom.
Když skončila válka, nastoupila znovu do Déčka a spolu s E. F.
Burianem začali vylepšovat svět revoluční cestou. Vzali se na
příkaz armády, až když byl jejich synovi rok, neboť to
nepovažovali za důležité. Generál Čepička byl ale jiného
názoru, a tak si Zuzana vzala plukovníka. Jistě by si ho
bývala vzala, i kdyby měl nějakou nižší hodnost, neboť ho
bezmezně milovala. Vzdala se kvůli němu všech svých osobních
ambicí a odmítala nabídky z Národního divadla i z Barrandova.
V sedmatřiceti se ale stala vdovou, a nebýt sedmiletého syna a
manželova dopisu napsaného nedlouho před smrtí, v němž ji
zavázal k pokračování práce, byla by všechno vzdala.
Po několika letech hledání založila v roce 1964 experimentální
divadelní studio Maringotka. Pracovala v něm jako umělecká
vedoucí, režisérka, dramaturgyně a často i herečka. Když bylo
po deseti letech existence její divadlo rozpuštěno, napsala
studii Experiment Maringotka a věnovala ji Divadelnímu ústavu
do archivu. Nedlouho po padesátce byla po třicetileté dráze
herečky a režisérky přinucena od divadla odejít, což bývá, jak
známo, mnoha umělcům osudné. Sehnala místo úřednice v Obvodním
kulturním domě a rozhodla se spasit psaním knih. Už předtím
pro divadlo psala i dramatizovala, třeba baladická hra Bosorka
(premiéra 1965) byla oceněna na mezinárodním festivalu ve
Veroně. Na hrdinky dramat Kirké a Balas (1970) a Nióbé a její
děti (1972) je těžké zapomenout a při zpětném čtení se člověk
neubrání údivu, že se zrodily a objevily na jevišti v první
polovině temných sedmdesátých let.
Úspěch prozaického debutu, vzpomínek Pět sešitů ze začátku
(1975), a romaneta o „posmrtném životě“ důchodkyně Anežky z
pražského Nového Světa Tychonova hvězda (1977) navrátily
autorce sebedůvěru. To už byla zaměstnaná jako dramaturg v
rozhlase a intenzivně studovala psychologii, etnografii,
tradiční i moderní obřady, experimentovala v etnoterapii a
psychodramatu. Krátce před šedesátkou se s batohem na zádech
vydala na Island a popsala to v podmanivé knize Chvála
putování. Zemřela uprostřed práce v červnu 1988. V těchto
dnech by jí bylo devadesát.
Měla ráda: pohádky, kameny, děti (hlavně své vnuky), chlapy
(hlavně ty chytré), psaní, cigarety, alkohol, květiny,
písničky, kouzla, lidovou tradici, noční oblohu, mladé lidi,
slunění na skalách u moře, kde nikdo není, dlouhé rozhovory…
Trávili jsme často celá sobotní dopoledne povídáním v jejím
pokoji, zatímco pod dveře se nám z kuchyně nenápadně vkrádal
zápach připáleného oběda...
Jednou ji jeden úředník označil za „nahořklou
individualistickou optimistku“. Připadalo jí to výstižné.
Jan Burian, písničkář a spisovatel |