|
Jaroslav
Vanča, pedagog FAMU
Češi – národ mykofágní
Nikterak nepodceňuji čtenáře Týdeníku Rozhlas, leč pedagoga
v sobě nezapřu: Z řeckých slovních základů složené slovo
v titulku můžeme přeložit coby „houbožravý“. Nejen že tak lze
označit vědou netknuté „hříbkaře“, sběračské pragmatiky s
aktivitou povýtce jen sezonní, zároveň však opravdoví, vědečtí
mykologové tak škádlivě označují nás, amatéry sdružené v České
mykologické společnosti, kteří si po víkendech na tu skutečnou
vědu – s větším či menším úspěchem – hrají s pomocí knižních
či internetových atlasů, popřípadě s mikroskopem, opatrovaným
ještě ze školních let. Poznáte nás lehce, sbíráme a hrdě domů
nosíme kdejakou žoužel nestandardních tvarů a barev, a to i
v ročních obdobích, kdy se onen sezonní hříbkař vypraví do
lesa leda tak za účelem lesního pychu v podobě vánočního
jehličnanu.
V těchto časech však, po nanicovaném, neboť suchopárném
počátku léta, vyráží do lesa s košíkem kdekdo a nevrací se
s prázdnou. Hospody pražské i venkovské sjednoceně mluví
jedním jazykem, zaobírají se tímtéž tématem. Politika jde
stranou zároveň s parlamentními prázdninami, olympiádě bylo
věnováno jen nutné penzum pozornosti. Z dramatické teorie
známé jednotě místa, času a děje je nyní učiněno zadost
příběhy o hledání a nalézání rekordních výskytišť hub. Semtam
do takové debaty vstoupím a – na rozdíl od jiných mých
spontánních pokusů o výchovu či vzdělávání dospělých – bývám
pozorně vyslechnut, zvláště pojmenuji-li s přiměřenou mírou
autoritativnosti plodnici, na jejíž determinaci se osazenstvo
předtím ne a ne shodnout. Takový čas zvýšeného zájmu o „věci
mykologické“ jako by koreloval se současným trendem, kdy říše
hub začíná být – či lépe řečeno opět se stává – oblastí obecně
inspirativní, ba magickou. Houbami coby tématem se zaobírají
postmoderní výtvarníci, díky skladateli Václavu Hálkovi
vstoupily do hájemství vážné hudby, literární revue pro
pravověrné intelektuály jim věnují monotematická čísla, svým
chemismem ovlivnily to, čemu se zdánlivě poněkud kontradikčně
říká drogová kultura, a v neposlední řadě se staly předmětem
snad poněkud obskurních výzkumných programů všelijakých
badatelů v oblasti takzvaných příčných věd.
Volání lesa v houbařské sezoně přehlušuje jaksi i hledisko
genderové: do lesa se s košíky vypravují i ženy bez
manželského či psího doprovodu, a tváří se, jako by tomu
nebylo nikdy jinak. Ostatně i naše mykologické schůze se po
desetiletí vyznačují koedukovaným, pohlavně vyváženým
účastenstvím. Ženský element zde zdůrazňuji záměrně; houbaření
zdá se totiž býti reziduem původního paleolitického
sběračství, jehož se účastnili muži i ženy vespolek. Chuťová
blízkost houbových jídel k masovým pokrmům (vzpomeňme na
dávnou metaforu hub coby „masa chudých“) činí však z jejich
sběru jakousi odmocninu lovu, zahrnující i z vzrušení
z nálezu, neboť na rozdíl od sběru kulturních plodin (brambor,
jahod) se v případě houbaření stejně jako při rybaření či
myslivosti lov nemusí podařit a lovec – ať už je jím pouhý
hříbkař, či mykolog pátrající po vzácném druhu –může zakusit
hořkost návratu bez úlovku.
Závěrem si všimněme ještě jedné aktuálně pozitivní stránky
této specificky české závislosti: vrací totiž současným
rekreačně sportovním kyborgům jejich lidskou – rovnomocně
fyzickou i mentální – podstatu. Jakže to myslím? Inu, všichni
ti, kteří jako by zapomněli, k čemu jim slouží vlastní nohy, a
prohánějí se trendově, tedy zblble, přírodou na horských
kolech, terénních motorkách, čtyřkolkách či inlajnech, a
nevidí tedy z přírodních detailů a začasté ani panoramat téměř
ničehož, musí – chtějí-li se i oni přiživit na houbovém boomu
– sesednout, osvobodit hýždě i nárty od tlaku elastické
umělotiny a učit se znovu chodit, dívat se a rozhlížet,
pozorovat, hledat, nacházet a radovat se z nalezeného tak,
jako to činili jejich zmiňovaní paleolitičtí předci. A že jim
to poslouží ku zdraví víc než život na kolečkách? O tom asi
nemůže být sporu... |