Aristokratický spiklenec s vášní v oku
Pravidelně ručkuje po tenkém provaze mezi Vídní a Prahou.
Postavou vysoký, nepřehlédnutelný, těžko definovatelný.
Básník, výtvarník, mystifikátor, esejista, performer,
průkopník happeningu, navraceč latinských veršů do české
literatury, potomek zvonaře Brikcího z Cimperka, člen
Křížovnické školy čistého humoru bez vtipu, chartista, vězeň,
čerpač i básnický opěvovatel fotbalisty Antonína Panenky. Ano,
Eugen Brikcius, který se 30. srpna dožívá sedmdesáti let.
Sergej Machonin o něm kdysi přiléhavě napsal: „Evžen Brikcius,
posedlec podivnostmi a vynálezce výtvarných událostí
v plenéru, byl ve své kůži, když je strojil za bukem a
v nemilosti, jako aristokratický spiklenec proti jakobínské
diktatuře. S vášní v oku a se zkrvavenou šerpou.“
Jako by básníkův výuční list z Křížovnické školy, pověstná
ironie a sarkastický šleh, přítomný v řadě jeho sbírek, byl
obranným bičem proti všemožným zupákům a diktaturám. Vždyť už
datum jeho narození, heydrichiádou zakrvavený rok 1942, muselo
podvědomě působit. Brikcius vyrůstal v Praze, prošel řadou
dělnických profesí, filozofickou fakultu studoval v letech
1966 až 1968 a samotnou filozofii na londýnské univerzitě do
roku 1970 (a pak ještě jednou o deset let později).
V šedesátých letech pořádal v Praze slavné výtvarné akce, na
něž navázal v devadesátých letech konceptuálními „cvičeními“.
Dodnes pořádá se svojí ženou Zuzanou různé pouliční sešlosti i
literární výlety, při nichž se za „hlasu“ poezie navštěvují
známá i méně známá místa.
Za slavný hospodský sborový zpěv byl Brikcius spolu s Jiřím
Daníčkem, Ivanem Jirousem a Jaroslavem Kořánem v roce 1973
odsouzen k osmi měsícům vězení, jež si tvrdě odseděl. Sám na
celou „akci“ vzpomíná: „Sešli jsme tehdy se k normální stolové
seanci v hostinci V hotýlku na Vinohradech. Jarda Kořán zrovna
dostal zálohu na Slovník nespisovných slov, kde se mu podařilo
mimo jiné shromáždit sto padesát synonym pro penis, počínaje
radovanem a konče nevím čím. Stále poroučel nové a nové rundy
fernetu. Když jsme se radovali nejvíc, personál přivolal
policii. Odvezli nás na stanici naproti botanické zahradě.
Kořán s Magorem měli pocit, že mohou situaci ještě zachránit,
a tvrdili, že jedeme za SSM na nějakou konferenci do
východního Německa. Přesvědčivost účelové mystifikace
policajty zmátla natolik, že nás propustili. Hned nato jsme se
přesunuli do hostince v Trojické ulici. Tam začali Jarda a
Magor zpívat, protože Jirka usnul a já tu píseň neznal. Šlo o
známou sokolskou Píseň 6. července, v níž je máť Čechie
žádána, aby vyhnala Prusy vrahy z Prahy do pekel, kam patří.
Oni ovšem zpívali ‚vyžeň Rusy‘ a leckdo z té hospody se k nám
přidával. Proti tomu protestoval bývalý estébák, který
přivolal policii. Jarda si před ním poklekl, řka: ‚Bolševiku,
dej mi píku, já tě píchnu do pupíku.‘ Pak přišli příslušníci,
jak se tehdy policajtům komicky říkalo, ti samí, co předtím.
Pravili: ‚Tentokrát už vám žádná konference nepomůže.‘ A
sebrali nás.“
Své desetidílné rozhlasové vzpomínkové vyprávění pro vltavský
cyklus Osudy, prostoupené řadou historek, kumpánských i
milostných příhod, miniportrétů přátel, reflexí i citovaných
básní, Eugen Brikcius nazval Můj nejlepší z možných životů.
Od pondělí 27. srpna, vždy v 11.30, vysílá ČRo 3 – Vltava.
Miloš Doležal, redaktor ČRo 3 – Vltava
Foto Tomáš Tesař