Spontánnost
i poučená paměť
Nejsou to paměti, na jaké jsme zvyklí. Autobiografické texty
se zpravidla snaží o vyrovnaně uhlazený, či aspoň důstojně
pozitivní pohled na vlastní minulost, Eva Zaoralová to má
jinak. V knížce Život s filmem (vydala Novela bohemica)
vypráví bezprostředně a nestylizovaně. Její řeč je prosta
„sošnosti“, nedělá jí problém zmínit omyly a životní
klopýtání. A přece je ze zamyšlení nad životem a prací
dlouholeté umělecké ředitelky karlovarského festivalu jasné,
že jde o osobnost mimořádného významu. Výrazně k tomu přispívá
i spoluautorka textu Alena Prokopová.
Publikace provází životem a činností Evy Zaoralové od dětství
až po současnost, líčí rodinné zázemí, studentská léta a
názorně přibližuje i atmosféru různých dějinných etap, jimiž
protagonistka i celá země prošly. Od profese filmové
publicistiky se na počátku devadesátých let dostala ke
spolupráci s karlovarským festivalem, od roku 1994 zde
zakotvila. Nešlo však o stabilní „kotvu“, ale o velmi
náročnou, dynamickou, kreativní práci, která vyžadovala
znalosti, invenci i flexibilitu. Není divu, že kniha je
svébytným doprovodem nejen k historii československé a zčásti
i světové kinematografie a předních filmových festivalů světa,
včetně toho karlovarského. A je i zajímavým kulturně
společenským obrazem doby. Pasáže věnované osobnímu životu Evy
Zaoralové jsou upřímné a zároveň obdivuhodně noblesní.
Spolu s autorkami znovu objevujeme zázraky filmu ve druhé
polovině dvacátého století a v první dekádě století našeho a
vracíme se i ke kořenům leckterých současných tvůrčích počinů
i producentsko-organizačně problémů. Je to poutavé a napínavé
čtení, některá místa se čtou jako detektivka, například pasáž
o soupeření karlovarského festivalu s takzvaným Zlatým
Golemem, konkurenční akcí vzniklou na základě nepříliš
poctivých machinací a intrik.
Agáta Pilátová, publicistka