|
Petr
Pavlovský, kritik
Po deseti letech deset z deseti let
Pořad Setkání u kulatého stolku zazněl na Vltavě poprvé v roce
1993. Vymyslel jej redaktor Michal Lázňovský, který k němu
přizval žijící legendu českého moderního divadla Ivana
Vyskočila. K němu se pak připojili jeho kamarádka, výtvarnice,
scenáristka a režisérka Ester Krumbachová, hudební skladatel
Jan Klusák a kabaretiéři: muzikant a spisovatel Přemysl Rut a
scenárista Jiří Just. Šest lidí dvou generací – rozpětí
ročníků 1929–1954. Čtyřicetiminutový Kulatý stolek se původně
vysílal nepravidelně o sobotách, v letech 1995–2003 jako
„hodinovka“ každý poslední pátek v měsíci. Jak píše v TR
29/2012 Michal Lázňovský (přiznávám, jako kritik nejsem
tentokrát zcela nestranný, studovali jsme spolu a tykáme si),
téma nebylo nikdy dáno předem, „vylouplo se“ až ze společného
povídání nad kávou těsně před pořadem, který byl tedy „v
prvním kole“ dílem hravé improvizace – až ex post byl
sestříhán.
Podobnou genezi měly koncem šedesátých let populární
rozhlasové Gramotingltangly Jiřího Suchého – občas i Jana
Wericha, Ivana Vyskočila, Jiřího Šlitra či Miroslava Horníčka
a snad i dalších, které byly ovšem sólové. Téma se účinkující
dozvěděl od dramaturgie až těsně před začátkem natáčení. Byla
to také jakási hra, hra na u nás tehdy ještě neznámého
„discjockeye“. Pokud vím, pořad se vysílal živě a tím pádem se
nesestříhával.
V rámci rubriky Radiodokument byl v tomto létě od 4. července
každou středu večer pod společným názvem Léto s Ivanem
Vyskočilem reprízován jeden „Stolek“. Pouhých deset
z archivovaných několika stovek.
Pár slov o stolku z roku 2000, vysílaném 1. srpna. Téma bylo:
Jak se oslovujeme? Začalo se osloveními povýtce literárními:
„Člověče, človíčku a holenku mi znechutil už Karel Čapek,“
pravil kdosi z mladších – dal jsem mu za pravdu. „Něco jiného
je Škvoreckého ‚čéče‘ – to je prostě realismus.“ Tak jest!
„Kdysi existovalo oslovení vlastenče,“ pravil kdosi. Vzpomněl
jsem si na svou knihu z nejoblíbenějších, Cirkus Humberto.
Když chlapi v maringotce rokují, dát-li malého Vašíka na
akrobatický výcvik čili nic, oslovuje v polemice tenťák Bureš
starého Karase: Ctný vlastenče! To ovšem psal E. Bass za
protektorátu a děj se odehrával koncem 19. století.
Následovala kratší všeobecná rozprava nad problémem, co počít,
doktorátu nemaje, osloví-li mě někdo „doktore“. To bylo tehdy
docela aktuální, čtyři roky před natáčením odstoupil kvůli
neoprávněnému užívání titulu ze všech svých funkcí Jan
Kalvoda. (Dnes se neodstupuje ani za přečiny tisíckrát horší,
kriminální!).Vyznění otevřené. A tak to šlo dál: „pane,
mistře, pane Václave…“, žel nebylo vzpomenuto hrubého oslovení
chápaného paradoxně jako lichotka: továrník Jan Werich ve
filmu Hej rup osloví správkyni noclehárny setrvačně „milostivá
paní“, ale rychle se opraví na „babizno“, načež ona bez ironie
opáčí: „No, když mě někdo slušně osloví, ráda vyhovím.“
Poslední srpnový Kulatý stolek zazní 29. srpna. Ten už byste,
milí čtenáři, mohli stihnout – pokud „Stolky“ neposloucháte už
teď, bez vyzvání. |