Po stopách zapomenutého skláře
Jaký je nejznámější český vynález, který si získal uznání po
celém světě a mnozí turisté si ho odvážejí jako suvenýr do
svých domovů? Nejsou to kontaktní čočky ani kostkový cukr, ale
český křišťál. Uznejte, kdo by ho neznal. Jenže ruku na srdce,
kdo zná jméno jeho autora? Po stopách vynálezce českého
křišťálu Michaela Müllera se vydal historický magazín Českého
rozhlasu Leonardo Zrcadlo.
Městu Vimperk se říká brána Šumavy a v druhé polovině 17.
století se právě tady talentovaný sklář Michael Müller usadil.
Zatímco tehdy Vimpersko výrobou skla žilo, dnes už je tato
mnohasetletá sklářská tradice minulostí. První známá sklárna
tu stála v polovině 14. století. Slibný vývoj potom přerušila
třicetiletá válka. Po jejím skončení se sem skláři začali
vracet. Mezi nimi přišel i Michael Müller. Jeho jméno se zde
poprvé objevuje v roce 1671. „Tehdy si jako sklář z Javorné
pronajal se svým švagrem, bavorským sklářem Heinrichem Pockem,
svou první sklárnu u Vimperka, Singerovu huť, které se později
začalo říkat Helmbašská,“ vysvětluje historička skla Jitka
Lněničková. Společníci se však brzy rozkmotřili a Müller
zůstal na huti sám. Příliš se mu nedařilo, dokonce uvažoval,
že ji bude muset zavřít. Ale pak se stal... můžeme tomu říkat
téměř zázrak. Pod Müllerovýma rukama se zrodilo cosi dosud
nevídaného. Ale nepředbíhejme. K vynálezu zcela nového typu
skla vedla dlouhá cesta, vlastně až z Benátek.
Konkurence pro benátské sklo
V polovině 17. století existovaly v Evropě dvě sklářské
tradice: benátská, která využívala sodnovápenaté sklo, a
středoevropská, jež pracovala se sklem draselnovápenatým.
Benátskému sklu se říkalo „dlouhé“, protože se dalo dlouho
zpracovávat u pece a bylo dokonale čiré. Středoevropské bylo
také kvalitní, ale „krátké“. Rychle tuhlo, špatně se proto
zpracovávalo a nebylo zdaleka tak čisté. V sedmdesátých letech
18. století se tyto dvě tradice na několika místech střední
Evropy spojily. Recept na nové sklo objevil právě Michael
Müller, který se tak dlouho pokoušel vyrábět benátské sklo
z domácích surovin, až se mu podařilo najít něco daleko
dokonalejšího.
„Müller vytvořil novou sklovinu, která v sobě spojovala
vlastnosti dvou předchozích. Byla dokonale čirá, takže
napodobovala oblíbený horský křišťál, ale na rozdíl od
benátského skla, které bylo poměrně měkké, byla velice tvrdá.
A tím měla oproti benátskému sklu jednu velkou výhodu,“
vysvětluje Jitka Lněničková. „Benátské sklo se sice dobře
tvarovalo, ale velmi obtížně brousilo a rylo, protože bylo
tenkostěnné a měkké. Nové, podle dobové terminologie „pěkné
křídové sklo“ bylo tvrdé, odolné, naprosto čiré a ideálně se
hodilo k výzdobným technikám, které mělo v oblibě baroko, a
tím byly brus a rytina.“
Michael Müller svým vynálezem doslova dobyl svět. A netrvalo
mu to ani moc dlouho. Nové sklo se rychle dostalo na evropské
trhy a během dvou desetiletí zcela vytlačilo benátské sklo.
Mířilo i do takových končin, jako byla Indie či Amerika, tedy
všude tam, kde měly evropské mocnosti své kolonie.
Kroky vedou do muzea
Uznejte, že takový sklář jako Michael Müller by si slávu jistě
zasloužil. A výrobky z jeho dílny by měly zaujímat čestné
místo v expozicích sklářských muzeí. I ve Vimperku jednu
takovou mají, v budově místního zámku. Zamířily jsme proto
s Jitkou Lněničkovou nejprve tam. Vedoucí muzea Milena Smolová
pro nás však dobré zprávy neměla, po Müllerovi ani stopy.
Nabídla alespoň vysvětlení této záhady. „Michael Müller tady
pracoval na přelomu 17. a 18. století a muzeum vzniklo až
v roce 1950. Sklo pana Müllera už bohužel mezi lidmi nebylo a
vimperské muzeum, obzvláště expozice sklářství, je z velké
části složena právě z darů občanů Vimperka a blízkého okolí.“
V muzeu se tedy o vynálezu Michaela Müllera mnoho nedozvíme.
Snad budeme úspěšnější v místech, kde stávala jeho Helmbašská
huť a kde také slavný český křišťál vznikl. Přidává se k nám
Josef Pecka, který se historií sklářství i sklářských hutí
v tomto regionu zabývá a ví přesně, kde někdejší sklárnu
hledat. Najít ji není totiž vůbec jednoduché. Ať se rozhlížím,
jak se rozhlížím, vidím jen louky, lesy, potoky a několik
chat. Krajina je tu sice krásná, ale po sklárně ani stopy.
Přitom jich tu v minulosti byly desítky. Existovaly však jen
krátce. Když se suroviny vyčerpaly, sklárny se přesunuly dál.
Hledat jejich pozůstatky dnes, zvlášť v letním porostu, je
úkol téměř nemožný. I když, jak pan Pecka zjistil, kromě
skleněných střepů a nerovností v terénu je možné objevit i
další hmatatelnou památku na Michaela Müllera.
„Tady dole je mezníček. Dozvěděl jsem se, že by tam mělo být
vyryto MM jako Michael Müller. Nedalo mi to tedy, šel jsem
mezníček hledat a našel jsem ho. Pomalu jsem očistil mech a
vyloupl se krásný letopočet 1692. To je přesně rok, kdy dostal
Michael Müller příkaz, že si musí pozemky označit mezníky, aby
bylo jasné, které jsou jeho a kde může těžit.“
Procházíme se v místech, kde kdysi chodil vynálezce českého
křišťálu. Měl tady svou huť, hospodářská i obytná stavení, a
dokonce mlýn. Po třech staletích nezbylo téměř nic. Vypadá to,
že opět budeme neúspěšní. Jitka Lněničková mě ale uklidňuje.
Naše putování po stopách významného skláře ještě nekončí.
Lahvička se vzácným obsahem
Míříme do vimperského kostela Navštívení Panny Marie. Ale co
má společného s Michalem Müllerem? Že by snad vitráže? Každého
příchozího na první pohled skutečně zaujmou barevné skleněné
výplně oken. Jenže pocházejí z druhé poloviny 19. století.
Takže zase nic. Jitka Lněničková mě však vede o kousek dál.
K velké prosklené skříni, ve které leží lidská kostra. Ne, ani
ta nepatřila Michaelu Müllerovi, ale svatému Inocenci. Prý.
Dokonce je u ní křišťálová lahvička s údajnou Inocencovou
krví. A není to lahvička jen tak ledajaká. Konečně! Zdá se, že
jediný exemplář původního křišťálového skla Michaela Müllera,
který ve Vimperku zůstal, je na tom nejprestižnějším místě,
jaké si můžeme představit. V prosklené ostatkové skříni
s údajnou kostrou světce, patrona tohoto města. Křesťanského
mučedníka, který byl popraven na počátku 4. století. A
Müllerova lahvička má dokonce uchovávat jeho krev. Zajímavostí
je, že město Vimperk získalo kostru svatého Inocence v roce
1768, tedy téměř šest desítek let po Müllerově smrti. Použití
lahvičky tohoto geniálního skláře je tak dalším důkazem jeho
významu.
Nakonec jsme tedy našli hmatatelnou stopu kdysi slavného
skelmistra. Radost však trochu kalí fakt, že ani lahvička u
ostatků světce není nijak označená Müllerovým jménem a Jitka
Lněničková ji objevila jen úplnou náhodou. To znovu umocňuje
dojem, že se na Müllera skutečně zapomnělo. Přece jenom ale ve
Vimperku existuje ještě jedno místo, kde tento sklář své stopy
zanechal. Dokonce nadepsané jeho jménem. A nejen to, najdeme
na něm i Michaela Müllera samotného.
Místo posledního odpočinku
Na starém vimperském hřbitově, hned vedle kostela svatého
Bartoloměje, si nechal vynálezce českého křišťálu vybudovat
nákladnou hrobku, nad kterou stojí barokní kaple Čtrnácti
svatých pomocníků. Do ní nás pustila místostarostka Vimperku
Jaroslava Martanová. Pro návštěvníky se otevírá jen jednou do
roka, v rámci Dnů evropského dědictví.
Pod podlahou kaple, přibližně tři metry pod námi, odpočívá
Michael Müller i se svou rodinou. Skelmistr zemřel roku 1709.
Nápis, který si můžeme přečíst nad vchodem do kaple, sem
nechal umístit jeho vnuk a připomíná ještě jiný letopočet.
„Nápis je vlastně klíčem k celému Michaelu Müllerovi, protože
nebýt jeho, tak by se na Müllerův objev možná úplně
zapomnělo,“ říká Jitka Lněničková. Zatímco dnes ví o původu
Müllerova vynálezu jen málokdo, nápis na kapli nad jeho
hrobkou hovoří jasně: „Zde leží Michael Müller, skelmistr na
Helmbašské huti, který vynalezl v roce 1683 pěkné křídové
sklo.“
Je vidět, že Müllerovi jeho vynález neupírali současníci ani
potomci. Jak je tedy možné, že se na něj postupem času téměř
zapomnělo? Možná proto, že první výrobní technologii Müllerova
křídového skla dnes neznáme. Původní recepty se totiž
ztratily. Receptury sice v rodině žily dál, originální
rukopisy Michaela Müllera, doplněné jeho synem a nástupcem
Valentinem Antonínem, však zmizely někdy v první čtvrtině 18.
století. Známe je jen zprostředkovaně z toho, co se podařilo
zrekonstruovat z receptů Müllerových vnuků, které ale prošly
změnami.
Naděje, že by se původní recepty mohly objevit, přece jenom
existuje. Ve třicátých letech 18. století totiž manžel vnučky
Michaela Müllera Petr Kašpar Světecký prodal Müllerův rodinný
archiv třeboňskému knihaři. Proč by tedy nemohly být
originální recepty vlepeny v deskách nějakých starých tisků? A
co na tuto možnost říká Jitka Lněničková? „Bylo by to
zajímavé, ale moc nadějí tomu nedávám.“
Müllerovo vzkříšení
Jsme u konce naší cesty? Zdá se, že stopy Michaela Müllera
jsme ve Vimperku vyčerpali. Anebo ne? Na místě jeho posledního
odpočinku naše putování nekončí. Čeká nás ještě etapa
vzkříšení. Zatímco po druhé světové válce sklárny ve Vimperku
zanikly, sklář Jiří Kozel se zde rozhodl sklárnu v loňském
roce obnovit. Zamířily jsme proto za ním. Jméno Michaela
Müllera sice poprvé slyšel až od Jitky Lněničkové, myšlenka
vzkřísit jeho vzory a techniky jej však zaujala. I když
původní recepty neexistují, výrobní technika se dá vyčíst i
z výrobků samotných. Mohlo by se sice zdát, že dostat se k nim
není vůbec jednoduché, ale opak je pravdou. Skla z Müllerovy
dílny se alespoň nakrátko do Vimperku vrátí. Od 1. srpna budou
k vidění na výstavě Šumavské poklady – sklo ze soukromých
sbírek, která bude otevřena v místním zámeckém muzeu. Můžete
si tak prohlédnout nejen první výtvory ze slavného českého
křišťálu, ale vydat se třeba i po stopách jejich autora. Tak
jako jsme to udělaly my dvě.
Naďa Reviláková, redaktorka ČRo Leonardo
Snímky Naďa Reviláková