|
Byl
Ježíš gay?
Literární historik Martin C. Putna (1968) pojednal ve své nové
studii témata, kterým se věnoval obšírně už v samostatných
monografiích: křesťanství (Obrazy z kulturních dějin americké
religiozity, 2010) a homosexualitu (Homosexualita v dějinách
české kultury, 2011). Jde o témata jistě atraktivní, zejména
pokud zní podtitul Putnovy aktuální práce „Pokusy o
integraci“. A navíc: jak homosexualita, tak křesťanská víra
jsou fenomény, které se autora bytostně dotýkají. Čili?
Čili máme před sebou průkopnický text, první pokus o zmapování
možností, jak spojit zdánlivě nespojitelné. Argumenty pro
možnou „integraci“ hledá Putna primárně v literatuře, přičemž
jde vesměs o metaliteraturu, tedy literaturu, která čte Bibli.
A čte ji leckdy dramaticky nově: nejen že v ní objevuje
zřetelné homosociální i homoerotické motivy, dokonce přichází
s hypotézou, že „Ježíš byl gay“. To nemusí být vůbec od věci:
stačí připomenout čistě „pánský klub“, jehož byl Kristus za
svého života vášnivým členem.
Je to zajímavé a podnětné čtení, a nejen ve své extrémní
poloze. Putna představuje i středové, umírněnější, ba dokonce
lehce konzervativní pozice, které operují třeba s obecnou
představou Krista jako přirozeného ochránce všech
společenských outsiderů, a tedy i homosexuálů. Vedle různých
čtení Bible pak autor hledá stopy homoerotiky také v dílech
klasické literatury, od počátku letopočtu – po román Františky
Jirousové Vyhnanci (2010). A konečně: od teoretického
backgroundu je tu načrtnuta přirozená linka i ke každodenní
praxi.
Ještě jedna věc stojí u knihy Křesťanství a homosexualita:
Pokusy o integraci za zmínku: Martin C. Putna píše čtivě,
jasně, bez směšných akademických „tiků“, jako jsou pseudoučená
zaumnost, pošilhávání po citačním indexu, úzkostná hra na
objektivitu a podobně. Tu studii by si mohli přečíst mnozí.
Někteří by i měli.
Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik |