Číslo 42 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s houslistou.
Josefem Špačkem.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Otevřít archivy se vyplácí

Když se v Česku otevřely archivy, vyšlo najevo, že velké ryby z nich už dávno někdo vyndal a přemístil do tajných šuplat. To v edici vydavatelství EMI Archivy se otevírají naopak zásadní jména nescházejí, a tak se posluchači mohou seznámit s dosud neznámými koncertními nahrávkami Karla Kryla, Jaromíra Nohavici, Pavla Dobeše a Josefa Streichla z osmdesátých let. Je to jedinečná příležitost – unikátní snímky klíčových osobností poslední dekády, v níž se na písničkáře přísahalo, důvěrně přibližují atmosféru doby nachýlené k převratným změnám.

Obaly alb z archivní edice připomínají spisy bezpečnostních složek, což některé z písničkářů rozhořčilo...

Největší zájem asi vzbudí dva Nohavicovy koncerty, z nichž ten z roku 1982 byl jedním z jeho vůbec prvních veřejných vystoupení. V sále restaurace Zátiší v Orlové (odkud pocházejí i nahrávky Dobeše a Streichla) zazněl z valné části repertoár, který autor zveřejnil až po čtvrtstoletí a jen na mp3 albu Pražská pálená, na CD tedy řada skladeb vychází vůbec poprvé (Bahama rum, Láska je jak kafemlýnek, Píseň o té revoluci 1848 a další). Ještě víc nevydaných písní je na druhém albu s koncertem, který Nohavica odehrál v roce 1984 v klubu Delta v Ostravě Porubě. „Jó, někdo tváří se zbitě, ale já žiju jak prase v žitě,“ zpíval v Písni spokojeného člověka a satirickou apoteózu měšťáka jistě může oprášit na jakémkoli současném koncertu bez rizika, že mu nebude rozuměno.
Darem vyprávět a navazovat s publikem bezprostřední kontakt byl obdařen i Nohavicův plebejštější kolega Pavel Dobeš, jenž orlovské vystoupení v roce 1984 prokládal i vlastními humornými povídkami. Protirežimními výpady se hemžily písně, které měly brzy zlidovět (Jarmila, Zum zum), ale i ty, na které se nakonec štěstí neusmálo – jako třeba Mangalia, glosující komunistickou dovolenkovou náhražku „made in Romania“.
Josef Streichl, třetí z hvězdné severomoravské čtveřice NSDaP („P“ = Plíhal), byl vždycky spíš bluesman než folkař. Jeho zemitý projev, expresivita i písně, jež nežádaly o čtení mezi řádky, to vše vedlo k tomu, že po boku slavnějších kolegů mohl působit jako outsider, na pódiu se jim však v mnohém vyrovnal, což dokládá i záznam z roku 1984.
Koncert Karla Kryla se z řady pečlivě zvukově vyčištěných a výtvarně kontroverzně vypravených disků trochu vymyká, protože byl pořízen až v roce 1989. Večer v hale Tatran v Ostravě se nese až v euforickém duchu, muž pevného hlasu a páteře však podlehne atmosféře málokdy, klidně i zmírní nadšené publikum táhlým „pšššt“ a slovy: „Nespěchejte, ono ještě leccos přijde…“ A možná ještě leccos přijde i v edici Archivy se otevírají. Unikátů je mezi sběrateli stále dost a dost.

Milan Šefl



  Od satelitu ke cti
  Jak to vidí Milan Slezák
 
  Otevřít archivy se vyplácí 

  Pořiďte si  
 
  Když Skála září v říjnu  
  Navštivte