|
Zrcadlo kafkáren v zlatistém rámu
První premiérou Divadla na Vinohradech v nové sezoně se stal
muzikál Franka Loessera a Abeho Burrowse Jak udělat kariéru
snadno a rychle. Název je převzat z příručky, kterou jeho
hrdina – umyvač oken Finch – náhodou najde na ulici. Její
zásady se rozhodne aplikovat v praxi. Zdaří se mu to dokonale.
Při své další kariéře od poslíčka v podatelně až do křesla
předsedy správní rady musí sice překonat řadu nástrah a
překážek, ale díky štěstí a hlavně díky absenci mravních zásad
a vzdělání to dokáže. Vzhledem k naší současnosti příběh věru
aktuální! A to přesto, že pochází ze šedesátých let minulého
století, kdy byl ostatně ověnčen mnoha prestižními americkými
cenami.
O svěžest inscenace se ovšem nezasloužila jen dramaturgická
trefa do černého a výborný překlad Jana Klímy a Václava Kopty,
ale také nápaditost režiséra a choreografa Radka Balaše stejně
jako precizní provedení všech složek muzikálu: od jednoduché
scény Davida Marka, účinně využívající zadní projekce, přes
hudební nastudování Martina Kumžáka, taneční choreografii
Denisy Kubášové a pěvecké nastudování Jany Balašové Trčkové až
po výkony herců vinohradské činohry a tamějšího mimického
sboru, rozšířeného o posluchače dvou pražských konzervatoří –
mezinárodní a státní.
Zdařilým tahem byl výběr protagonisty: korpulentní Michal
Novotný se svým dobráckým úsměvem dává bezskurpulóznímu
Finchovi rysy českého Honzy, jaké najdeme i u našich
„tykadlových“ politiků a jejich kmotrů. Svou zdánlivě
bezbrannou měkkostí zároveň koresponduje s lehce ironizující
stylizací, se kterou své postavy ztvárňují další interpreti.
Nejexpresivněji s touto stylizací pracuje Jana Stryková v roli
blběnky Hedy La Rue, milenky generálního ředitele Biggliho
(z toho Jaromír Meduna činí seniorskou variantu kariéristy
Finche), nejjemněji pak Barbora Poláková v roli Rossemary, pro
kterou je Finch oním mýtickým „panem úžasným“. Absurditu
úřednických mechanismů uvnitř velkých obchodních či finančních
korporací podtrhují svými výkony herci
v gogolovsko-kafkovských postavičkách šéfů oddělení (Pavel
Rímský, Jiří Čapka, Jaroslav Satoranský), sekretářek (Lucie
Juřičková, Jana Malá, Lucie Polišenská) či ředitelova
protežovaného synovce, který Finchovi podráží nohy (Pavel
Batěk).
Devatenáct hudebních čísel, plných perfektních tanečních scén
a pěveckých árií – na činohru neobyčejně dobře zvládnutých –
zasazuje toto zrcadlo současných kafkáren do bohatě
vyřezávaného a zlatistvě blýskavého rámu.
Bronislav Pražan, publicista
Foto Roman Černý |