Číslo 46 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Jitkou Molavcovou.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

Zrcadlo kafkáren v zlatistém rámu

První premiérou Divadla na Vinohradech v nové sezoně se stal muzikál Franka Loessera a Abeho Burrowse Jak udělat kariéru snadno a rychle. Název je převzat z příručky, kterou jeho hrdina – umyvač oken Finch – náhodou najde na ulici. Její zásady se rozhodne aplikovat v praxi. Zdaří se mu to dokonale. Při své další kariéře od poslíčka v podatelně až do křesla předsedy správní rady musí sice překonat řadu nástrah a překážek, ale díky štěstí a hlavně díky absenci mravních zásad a vzdělání to dokáže. Vzhledem k naší současnosti příběh věru aktuální! A to přesto, že pochází ze šedesátých let minulého století, kdy byl ostatně ověnčen mnoha prestižními americkými cenami.

Michal Novotný učinil z hochštaplerského Finche, hrdiny muzikálu Jak udělat kariéru snadno a rychle, protřelého českého Honzu

O svěžest inscenace se ovšem nezasloužila jen dramaturgická trefa do černého a výborný překlad Jana Klímy a Václava Kopty, ale také nápaditost režiséra a choreografa Radka Balaše stejně jako precizní provedení všech složek muzikálu: od jednoduché scény Davida Marka, účinně využívající zadní projekce, přes hudební nastudování Martina Kumžáka, taneční choreografii Denisy Kubášové a pěvecké nastudování Jany Balašové Trčkové až po výkony herců vinohradské činohry a tamějšího mimického sboru, rozšířeného o posluchače dvou pražských konzervatoří – mezinárodní a státní.
Zdařilým tahem byl výběr protagonisty: korpulentní Michal Novotný se svým dobráckým úsměvem dává bezskurpulóznímu Finchovi rysy českého Honzy, jaké najdeme i u našich „tykadlových“ politiků a jejich kmotrů. Svou zdánlivě bezbrannou měkkostí zároveň koresponduje s lehce ironizující stylizací, se kterou své postavy ztvárňují další interpreti. Nejexpresivněji s touto stylizací pracuje Jana Stryková v roli blběnky Hedy La Rue, milenky generálního ředitele Biggliho (z toho Jaromír Meduna činí seniorskou variantu kariéristy Finche), nejjemněji pak Barbora Poláková v roli Rossemary, pro kterou je Finch oním mýtickým „panem úžasným“. Absurditu úřednických mechanismů uvnitř velkých obchodních či finančních korporací podtrhují svými výkony herci v gogolovsko-kafkovských postavičkách šéfů oddělení (Pavel Rímský, Jiří Čapka, Jaroslav Satoranský), sekretářek (Lucie Juřičková, Jana Malá, Lucie Polišenská) či ředitelova protežovaného synovce, který Finchovi podráží nohy (Pavel Batěk).
Devatenáct hudebních čísel, plných perfektních tanečních scén a pěveckých árií – na činohru neobyčejně dobře zvládnutých – zasazuje toto zrcadlo současných kafkáren do bohatě vyřezávaného a zlatistvě blýskavého rámu.

Bronislav Pražan, publicista 

Foto Roman Černý



  Ulice Git-le-Coeur
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve znamení Blíženců

  Nalaďte si  
 
  S Vernem za hltavým pštrosem
  Téma