|
S Julesem Vernem za hltavým pštrosem
Hvězda jihu je dobrodružný román francouzského spisovatele
Julese Vernea z jeho cyklu Podivuhodné cesty. Autorství románu
je ale poněkud sporné, neboť původní text, který Jules Verne
upravil a vydal pod svým jménem, napsal jiný, ve Francii
neméně známý spisovatel dobrodružných knih André Laurie. Ale
ať už příběh vymyslel kdokoli, srší napětím a překvapuje
náhlými dějovými zvraty. A to je pro rozhlasové zpracování
velice vděčné.
Stejnojmenná rozhlasová hra předestře posluchačům napínavý
příběh z jihoafrických diamantových polí. V centru děje je
Hvězda jihu, diamant dosud nevídané velikosti a nádhery. Mladý
francouzský inženýr Cyprien Méré, až po uši zamilovaný do
slečny Alice, dcery majitele diamantových dolů Watkinse, je
přesvědčen, že se mu drahokam podařilo vyrobit umělým
způsobem. Naplnil totiž kovové pouzdro chemickou směsí vlastní
výroby, utěsnil je a dva týdny žhavil v peci. Pak pec vybuchla
a Méré nalezl drahocenný kámen v roztříštěném pouzdru pod
vrstvou ztvrdlého jílu. Při slavnostní hostině se ale diamant
záhadně ztratí. V podezření je Méréův černý přítel Matakit,
který ještě ke všemu prchne do buše. Po dopadení však prokáže,
že diamant neukradl a že utekl pouze ze strachu a obav z
nespravedlivého obvinění.
Hvězda jihu je nakonec nalezena v žaludku pštrosa, který ji
spolkl jako cukrle. Navíc se ukáže, že vzácný kámen vůbec není
umělý, což uklidní majitele afrických diamantových dolů, kteří
Cypriena Mérého prostřednictvím tajného nočního tribunálu
odsoudili k smrti. Před zavražděním jej zachránilo v poslední
chvíli pouze přiznání Matakita, že to byl on, kdo nastražil do
rozvalené pece diamant, který původně nalezl v hlušině z dolu,
protože chtěl Mérému udělat radost.
A jak to dopadne s našimi hrdiny, mladou láskou, hltavým
pštrosem a obřím diamantem? Myslím, že jsme již prozradili
dost na to, abychom vás nalákali k poslechu a ponechali
patřičné množství nedořečeného, abychom vzbudili zvědavost
čtenáře a změnili jej tak v posluchače.
Ve službách příběhu
Zamilované dvojici mladých hrdinů – Cyprienu Méréovi a slečně
Alici – propůjčili své hlasy Martin Myšička a Andrea
Elsnerová, Alicina gin a doutníky milujícího otce Johna
Watkinse ztvárnil Jiří Štěpnička, v roli nezbytného padoucha
Johny Pipkina exceluje Martin Táborský, dvojici Cypriánových
pomocníků kafra Matakita a Číňana Li hrají Michal Zelenka a
Jiří Knot a nakonec Jacobuse Vandegaarta, brusiče diamantů a
Cyprienova přítele, Ilja Racek. Za zmínku stojí také početný
rozhlasový sbor ztvárňující mnoho nejrůznějších postav natolik
dynamickým způsobem, až máme pocit, že se do rozhlasového
studia musel vtěsnat snad tisícihlavý dav. Scénickou hudbu,
který zvukově spoluvytváří rozhlasové situace a pointy, napsal
Kryštof Marek. Tohoto mladého, pro rozhlasovou spolupráci
velice slibného hudebního skladatele si můžeme vybavit
kupříkladu z práce na jiné verneovské inscenaci, rozhlasovém
muzikálu Na kometě, k níž zkomponoval scénickou hudbu a složil
veškeré písně.
Režisér ozvučení Tomáš Pergl, vytvářející zvuky a zvukové
prostory, koláže a šumy, neměl tentorát jednoduchou práci.
Přiznejme si, že přinutit kupříkladu pštrosa, aby svým hlasem
reagoval tak, jak si rozhlasový režisér přeje, není vůbec
snadné. Ale „gramomixér“, jak se této profesi také říká, to
zvládl. Precizní práci odvedli také mistr zvuku Radek Veselý a
technička Jana Fišerová, zástupkyně již „vyhynulé“ rozhlasové
profese. V této inscenaci jako v jedné z posledních ještě
zazní v odhlášení po mnohá desetiletí slýchaná formulace
„záznam a střih“. Na režisérovi a zároveň autorovi scénáře
Dimitriji Dudíkovi bylo skloubit veškeré prvky do kompaktního
rozhlasového tvaru. 17. listopadu budete moci na stanici
Dvojka v premiéře rozhlasovou hru Hvězda jihu vyslechnout a
sami posoudit, zda a jak se mu to povedlo.
Dramaturgie plná noblesy
Je nutno přiznat, že koncepční záměr dramaturgyně Václavy
Ledvinkové realizovat řadu původních rozhlasových her na
motivy dosud nenatočených románů Julese Vernea byl nadmíru
šťastným nápadem. Realizačnímu týmu se přitom úspěšně daří
vyhnout se monotónnosti: každý román francouzského spisovatele
je uchopen svérázně, jinou poetikou, jiným rozhlasovým žánrem
nebo přinejmenším odlišnou optikou. Mladí posluchači tak mají
šanci rozvíjet fantazii a smysl pro romantiku, vlastnosti,
které se u Verneových hrdinů tak často objevují, a příklady
hrdinů táhnou, to bezpochyby.
„Verneovskou“ dramaturgii je třeba pochválit také za to, že
nabízí modely slušného jednání a vzory, že hrdinové autorových
příběhů jsou čestní, pravdomluvní a odvážní, tedy oplývají
vlastnostmi, které jsou zvláště v dnešní době tak potřebné.
Věřme tedy, že tato inscenace není ze vznikající verneovské
řady zdaleka poslední, neboť v případě Julese Vernea, tohoto
velmistra napětí a fantazie, je skutečně z čeho těžit.
Boris Nedal, publicista
|