Číslo 46 / 2012.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s herečkou a zpěvačkou.
Jitkou Molavcovou.

 

 

 

 

 

 

 

Petr Pavlovský, publicista

Vzpomínky z loutkářského nebe

Umělecká díla zastarávají, o tom nemůže být sporu. O dílech dokumentárních to pak platí dvojnásob. Z umění se časem stává pouhý historický pramen. Tam i tam existují ale i šťastné výjimky, díla, která s časem na umělecké hodnotě naopak ještě získávají, stávají se nespornými. Díla, která mají nakročeno ke klasice.
Před devíti lety, krátce před Vánocemi, se splnil v Hradci Králové Janu Dvořákovi (1925–2006) sen: přátelé uspořádali pro svého bezmála osmdesátiletého kamaráda a pro další příznivce v Divadle Jesličky při ZUŠ na Střezině v Hradci Králové po čtyři večery jeho „scénické memoáry“. Byly to premiéry a zároveň derniéry, kdo tam tehdy nebyl, jako třeba já, už to nezažije; bohužel, protože Honza byl fenomenální vypravěč a já jsem se mohl mezi jeho přátele s jistotou počítat.
Byl to totiž on, kdo mě svým překvapivým dopisem (cizímu člověku od zcela neznámého člověka!) přitáhl na jaře 1977 k loutkovému divadlu, a mě tato láska mě už nikdy nepustila. Byl tehdá uměleckým šéfem Východočeského divadla DRAK (Divadlo Radosti a Kouzel nebo Divadlo Rozmanitostí, Atrakcí a Kouzel – vyberte si!), nejlepšího československého, i ve světě dodnes proslulého profesionálního loutkového divadla. V letech 1962 až 1976 tam byl dokonce ředitelem, ale jako nečlen KSČ ve funkci za „normalizace“ setrvat nesměl a o pár let později se musel dokonce z „nomenklaturních důvodů“ odstranit do dramaturgovny, aby divadlo vahou neformálního respektu přesto duchovně vedl dál.
Byl to rozený „guru“, člověk mnohostranně umělecky talentovaný (autor, dramaturg, herec, výtvarník, režisér), a navíc i skvělý a milovaný pedagog doma (KALD DAMU) i v zahraničí (škola UNIMA v Charleville-Mezieres ve Francii). V důchodu se věnoval především nejrůznějším amatérům a učil i na Střezině.
Grant na tento zvláštní podnik získali od Krajského úřadu Královéhradeckého kraje členové občanského sdružení Klub přátel Divadla Jesličky s tím, že nezůstane jen u jedinečných divadelních představení: že se to celé nahraje a ze zvukového záznamu vznikne „fonodokument“, tedy něco daleko trvalejšího než pouhé divadlo.
Celé to vymyslela a „zprodukovala“ hradecká rozhlasačka Lenka Jaklová (před šesti lety zvítězil její dokument v celoročním cyklu ČRo 3 – Vltava Ismy po česku), která pak také natočený materiál o třetinu zkrátila a sestříhala do osmdílného seriálu. Ten pak dnešní Klub přátel Divadla Jesličky Josefa Tejkla nechal vypálit na tři CD a rozdával – do distribuce to jako neprodejné nikdy nepřišlo. Nepřišlo to ale kupodivu ani do rozhlasového vysílání, regionálního ani pražského, v rozhlase to nepřišlo prostě nikam.
Až letos, šest let po smrti vypravěče (sic!), o první říjnové středě se po 18. hodině v rámci pravidelného pořadu Tisíc příběhů stanice Praha ozvalo ohlášení: „Dnes vás pozveme k první části vzpomínek z osmidílného cyklu nazvaného Když jsem vandroval, muzika hrála.“
Co pokračování, to necelá půlhodinka, která zaperlí jako sklenka sektu a stejně rychle a příjemně je ve vás. První čtyři díly už odezněly, kdo neposlouchal, ať se připojí.



  Ulice Git-le-Coeur
  Zpěvník Jana Buriana
 
  Ve znamení Blíženců

  Nalaďte si  
 
  S Vernem za hltavým pštrosem
  Téma