|
V hlavní
roli abeceda
Zpracovat abecedu slovem i obrazem, to se podařilo v dějinách
české knihy jen za minulé století mnohokrát. Nezval s Teigem
(1926) demonstrovali na soustavě liter svou tezi poetismu jako
básně pro pět smyslů, Ondřej Sekora (1939), Květa Pacovská
(1981) nebo Petr Šmalec (2005) pak zpracovali téma po svém
jako hravě-didaktické představení pro nejmenší čtenáře. Teď
přišla s vlastní verzí autorská dvojice František Petrák
(1961) a Radek Malý (1977): v brněnském Hostu vydali sbírku
Kamarádi z abecedy. Přestože jde o první spolupráci, výsledek
snese to nejnáročnější srovnání.
Každé ze sedmadvaceti písmen má svoji dvoustranu: vlevo
obrázek (Petrák) plus ilustrační čtyřverší (Malý), vpravo
pobídka k související hře nebo vizuální hádance, jako
spojovačka, dokreslovačka, doplňovačka, skrývačka nebo
vybarvovačka. Petrák, který téma abecedy rozpracoval už před
čtvrtstoletím (a představil prvně ve skromné knížce v roce
1991), zvolil přístup jako kdysi Pacovská: přenesl zažité
vlivy moderního umění, od kubismu přes naivismus po
imaginativní malbu, do světa dětské fantazie. Jeho
antropomorfizované litery utekly vesměs z cirkusu: jsou
v pohybu, hýří barvami a nešetří úsměvy. Zabaví i poučí.
A Malý? Ten zůstal věrný vázanému verši, v jehož rámci si
znovu počíná volněji než ve verši volném. Formálně brilantní,
rytmicky silné mikropříběhy, které do řádků uložil, nejen
tematizují zvolenou literu, ale zároveň snášejí dohromady
slova, v nichž písmeno frekventuje. Lehce melancholický,
„podzimní“ naturel, kterému básník dává průchod běžně ve své
poezii pro „dospělé“ a občas i ve své další tvorbě pro děti
(Listonoš vítr, František z kaštanu, Anežka ze slunečnic),
nedostal tentokrát šanci – ke slovu přichází lyrická groteska,
upomínající na druhý inspirační zdroj autorova díla, na poezii
Morgensternovu.
V úhrnu pak knize napomáhá i skvělá grafická vizáž, která je
dílem Martina Peciny. Malého a Petrákova novinka si prostě své
kamarády najde rychle. A nejen mezi písmeny abecedy.
Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik |