Číslo 9 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sběratelkou umění.
Medou Mládkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Meda Mládková,
sběratelka umění

Paní Medo, co je pro vás v této chvíli tou nejdůležitější věcí na světě?

Zvířata. Jejich ochrana. To je nyní to, čím žiju, je to účel mého života. Své peníze dávám, kam jen můžu, abych potřebným zvířatům prospěla.

To je hodně překvapivé, když se celý život zabýváte výtvarným uměním. Objevila jste Františka Kupku, nakupujete obrazy. Koho jiného se zeptat na to, jak se tvoří cena uměleckého díla…

Cenu utváří popularita autora díla. V současné době letí nahoru právě Kupka. Někdy jsou ceny objektivní, jindy subjektivní. Mnohdy ceny nečekaně spadnou dolů. Autor většinou čeká celý život, až se jeho díla budou kupovat za vysoké částky. Většina umělců se však této chvíle nedočká.

Nezdají se vám ceny obrazů nehorázné až nemravné? Jaké důvody vedou lidi k tomu, aby ukládali horentní sumy do umění?

Ano, to je pravda. Jenže tomu se nedá v aukci zabránit. Jsou však tací, kteří obrazy opravdu milují. Stejně jako já! Mě musí obrazy přímo vzrušovat. Co mě nevzrušuje, to mě absolutně nezajímá. A já jsem měla a mám štěstí, že to, co se líbí a vzrušuje mě, a navíc to vlastním, jsou momentálně ty nejlepší věci v Česku. Ale pak jsou také lidé – spekulanti, kteří kalkulují. Kupka je právě nyní předmětem spekulací. Kupka se už prosadil, ten nemůže jít s cenou dolů.

Setkáváte se často s falzifikáty?

Každý týden posílám někoho do Národní galerie, aby tam zjistili podle barvy, zda je dílo opravdu Kupkovo. Rozlišit se dají snad jen chemickým rozborem barev, který určí, jestli použité barvy opravdu v dané době kolem vzniku obrazu existovaly. Jenže dnes plagiátoři nakoupí staré obrazy a použijí z nich znovu barvy, které rozmíchají – a s nimi pracují. Jsou to pak velké problémy. Skoro vždy se falzum podaří usvědčit. Skoro vždycky... Není to ale hned. Já osobně již mám pro pravost obrazů vypěstovaný cit. Přesto je vždy hlavní chemická zkouška barev.

Proč malíři, kteří dokážou udělat naprosto věrnou kopii některého mistra, netvoří sami svoje originály, když jsou v technice tak dobří?

Asi proto, že nejsou tak dobří. Falza dělají švindlíři, kterým jde o kšeft, ne o opravdové tvoření. Dobrý malíř vždy chce, aby jeho dílo s jeho nápadem vyniklo pod jeho jménem.

Znáte odpověď na otázku, proč někdo touží mít doma ukradené dílo, když se s ním stejně nemůže nikomu pochlubit?

Přemýšlela jsem o tom mnohokrát a nechápu to. Myslím, že se obrazy často kradou kvůli pojišťovacím podvodům.

Kdo určuje, co je kvalitní a co není, co má cenu a co ji nemá?

Doba a náhoda. Nebýt mě, nebyl by dnes ani Kupka tím, čím je. František Kupka mně zemřel v náručí a já, než vydechnul naposledy, jsem mu slíbila, že udělám všechno pro to, aby jeho dílo bylo objeveno a po právu doceněno.

Tomu jste tedy dostála!

Nejdříve jsem chodila s katalogem Kupkových děl po galeriích, navštěvovala jsem jejich ředitele. Neměli však zájem. Vytrvalostí a urputností jsem uspěla až u svého profesora umění. Po smrti Kupky nastal najednou obrat a galerie se začaly na Kupku vrhat. Tenkrát jsme s manželem ještě neměli peníze, ale dělali jsme všechno možné, abychom si mohli Kupku pořídit také. Byli jsme ve spojení s paní Kupkovou. Ona se však tenkrát rozhodla, že bude prodávat pouze do muzeí. Muzea ale v té době ještě zájem neměla. Vzpomínám si, jak v těchto začátcích přijel nakoupit i ředitel galerie z Anglie. Vybral si Dívku na kameni. Naprostá neznalost, protože Kupka byl abstraktní malíř, v tom je jeho výpověď. Tehdy koupil Kupkovy obrazy také prezident Beneš, ale byly schovány před světem ve sklepě, nesměly se ukazovat, neboť Kupka žil ve Francii a nikdo za ním z Československa nesměl jezdit. Jenže tenkrát ani Francouzi Kupku nechtěli. Měli svého Jacquese Villona. A kde je dnes Kupka a kde Villon?

Jak důležitý je pro obraz rám?

Vůbec. Plátno musí promlouvat samo. Nyní však sama hledám ten správný rám pro Kupkův obraz tančící dívky. Tímto obrazem začala Kupkova i moje kariéra. Zarámovat ho plánuji jen proto, abych toto dílo vyzdvihla mezi ostatními. Osobně nemám rámy ráda. Už proto, že podléhají módě.

Občas někde zazní názor, že všechna stěžejní hudba již byla napsána. Dá se to tvrdit také o výtvarném umění?

Takový názor nesdílím. Každá doba přináší své umění, umělci se v každé době vyjadřují jinými prostředky.

Myslíte si, že nás budoucnost obdaří novým malířským stylem?

Já pevně doufám, že ano. Výtvarné umění a vlastně všechno umění je vždy ovlivněné dobou. Umění v komunismu mělo také svá specifika. Výtvarník se nenarodil v lese, utváří ho jeho předchůdci a doba, ve které žije a tvoří.

Sledujete, jak se vyvíjejí sbírky v pražské Národní galerii? Líbil se vám směr, který udával Milan Knížák?

Pan Knížák žádný směr této instituci neudával. On byl pro Národní galerii neštěstím. Nakupoval do státních sbírek svoje díla a díla svých kamarádů. Naprosto nepřípustné chování! V době, kdy byl Václav Klaus předsedou vlády, jsem ho považovala za přítele, stýkala jsem se i s Livií Klausovou. Jenže pak se mi začali nápadně vyhýbat. Asi po roce jsem se Václava Klause zeptala, co se děje, proč ještě nenavštívil Sovovy mlýny. A tehdy mě strašně urazil, protože mi řekl, že ho mrzí, jakým způsobem jsem Sovovy mlýny získala! Dodnes upřímně lituji, že jsem mu tenkrát nedala facku. A za tím vším stál právě Knížák, kamarád Klause, který se mě z umělecké žárlivosti a lidské nepřejícnosti snažil očernit. To Pavel Dostál, tehdejší ministr kultury, mně na rovinu řekl, že zakázal Knížákovi, aby se pletl do jeho spolupráce se mnou.

V jakém stavu jsou tedy nyní sbírky v Národní galerii?

V zoufalém! Lituji ministryni Alenu Hanákovou, která má to podivné dědictví nyní ve správě. Já osobně bych okamžitě povolala do čela Národní galerie Jiřího Fajta (historik umění, bývalý ředitel Starých sbírek NG – pozn. red.). Proto jsem zavolala současnému řediteli Národní galerie Vladimíru Röslovi a řekla mu zcela otevřeně, protože já nikdy nic nedělám za zády, že bych chtěla, aby na jeho místě seděl pan Fajt, protože on dělá naprosto skvělé výstavy na světové úrovni, které jsem nikde ve světě nezažila. Taková Europa Jagellonica v Kutné Hoře... Ano, výpůjčky a pojištění stálo moc peněz, ale efekt je opravdu senzační. Před Fajtovou výstavou české gotiky v New Yorku si lidé doslova sedli na zadek. A já bych si moc přála, aby všichni Češi byli zase hrdí na svoji vlast.

Pavel Sršeň, publicista

Foto Martin Pekárek

Plné znění rozhovoru najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, které vychází 19. 2.



  V hlavní roli abeceda
 
  
Zrození Jacka Londona
 
  České dějiny písmem a obrazem