Číslo 9 / 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor se sběratelkou umění.
Medou Mládkovou.


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

Jaroslav Vanča, pedagog FAMU

Něco o po-hádkových lidech…

Tak jsem se, milí čtenáři, zase po roce pročítal haldou literárních prací, jež nám uchazeči o studium posílají v naději, že skrze ně rozeznáme dostatečnou míru talentu, který pak na naší škole bude – jsa kultivován a usměrňován – už jenom růst a košatět. Je vždy zajímavé dozvědět se, co si ti -náctiletí a o něco starší myslí, zvláště pak dojemným se jeví být to, co soudí o nás, z jejich hlediska starých lidech. Ať se totiž současný duch doby nad dřívější pomyšlení projevuje sobectvím, egoismem, absencí sociálního vědomí a cítění, v textech literárních či dramatických se ani mladý autor, takovou dobou od narození formovaný, bez důsledného vciťování do duše svých postav, bez nutné míry empatie s jejich životy neobejde. Vystoupit alespoň po dobu tvůrčího vzepětí ze sebe sama je přímo povinností, a to nejen s přihlédnutím k rozdílům generačním. I když je autorem nezkušený mladík, je mu zapotřebí vcítit se třeba i do zralých ženských postav, ba i ten příslušník příslovečné zlaté mládeže je nucen jaksi z vyšších pohnutek pokusit se nakouknout do světem ponížené duše třeba takového bezdomovce, chce-li, aby mu jeho postava ve vyfabulovaném příběhu dramaticky zahrála.
A tak jsem se dozvěděl ledacos zajímavého o nás starých, tedy o těch, jejichž věk mladí autoři umisťují někam mezi čtyřicítku a smrt. Jsou to venkoncem smutné figury, nespolečenské, osamělé, rezignovavší, v lepším případě skrývající nějaké tajemství, v horším případě má pak toto tajemství podobu jakéhosi dávného provinění. Svou – literárně nastíněnou – představu společenského bytí přitom považují za objektivně skutečnou, jsou hotovi se o ni přít, což zjevně odpovídá jejich dosavadní školní výchově. Rozevírání příslovečných mezigeneračních nůžek způsobuje, že mladí si své názory a celé názorové soustavy vytvářejí výhradně stykem se sebou samými. Nevědí, jak žijí ti ostatní. Nezajímá je to. Vědí jen, že oni sami jsou jiného názoru. A hádají se o jeho kvalitativní prvenství. A rádi by jej zavedli jaksi plošně, navzdory „těm jiným“.
Co mne se týče, hádám se nerad. Nemyslím, že by mne hádka kdy přivedla ke změně názoru. Domnívám se totiž, že totéž platí i o mých odpůrcích. Raději chodím, pozoruji lidské chování a konání, naslouchám lidem. I v nedávných mrazech jsem se o víkendech vydával na své oblíbené túry, alespoň po blízkých zasněžených Brdech. Jsem právě tak ve věku, kdy se se mnou jaksi samozřejmě (dnes by se řeklo: „nevyžádaně“) dávají do hovoru podobně staří chlapíci. Překvapilo mne ale, že jsem i v těch největších mrazech občas na takové natrefil ve starých dřevěných, zdánlivě nevytopitelných trampských chajdách. Jakkoli mohli svou „image“ připomínat bezdomovce, nebyli jimi, jen si tu zjevně spokojeně samotařili. Jeden takový mi mezi řečí prozradil, že je mu takhle líp než v Praze, kde je to samá politika a jeden se musí immerwährend s někým o něco hádat. Pomrkávám přitom otevřenými dvířky té stavbičky dovnitř, elektrika žádná, zato nečekaně knížek na poličkách. Ejhle, smysl života nachází svůj výraz rozličnými prostředky... Jindy jsem zas projížděl vymrzlou krajinou vyprázdněným autobusem v hřejivém dialogu s povídavým řidičem mého věku. Je ale povídavost a povídavost. Tenhle člověk byl nad pomyšlení vzdělaný a sečtělý, znalý i těch témat, jež vedou mladí intelektuálové v pražských kavárnách. Jen mezi svými obvyklými pasažéry zjevně nenacházel mnoho spřízněných duší. Nedalo mi to, musel jsem se zeptat na jeho život. Dalo se to čekat, studoval kdysi vysokou školu... Nedokončil, chtěl pryč z města, nechtěl se prý v práci hádat. Do Prahy si občas zajede jen na operu, tu miluje.
Můj ty smutku, říkám si, kdyby tak jen ti mladí rozumbradové věděli, kdo je někdy, třeba i do těch jejich škol, vozí. Mohou to být zrovna takoví lidé, kteří si podstatnou část života už odžili, a přesto stále profilují, tříbí a vyhraňují svůj názor, byť raději o samotě, bez vnucovaných konfrontací. Nechtějí se hádat s těmi, kteří si svou pravdu, pohříchu předčasně jednoznačnou, již nalezli. Či spíše osvojili. Když už se raději vyhneme nepěknému slovu indoktrinace...



  V hlavní roli abeceda
 
  
Zrození Jacka Londona
 
  České dějiny písmem a obrazem