Václav Žmolík,
moderátor a publicista

Dlouhá léta jste pro mne představitelem toho typu novinařiny, který by se dal z úcty k slavným jménům minulosti označit jako osvětově-popularizační. Z vašeho vztahu ke kultuře a historii by se dalo soudit, že jste bývalý češtinář či dějepisec, nikoli právník. Čím to, že dnes nesedíte v advokátní kanceláři, ale jezdíte s mikrofonem po Česku?

Na to je jednoduchá odpověď. Na střední škole jsem pokukoval po režii a taky po filmové a divadelní vědě, což byly obory, kam brali tak tři čtyři studenty, a to ještě ne každý rok. Práva naproti tomu brala čtyři sta lidí, a když člověk měl na vysvědčení samé jedničky, byla poměrně velká naděje, že ho tam vezmou. Pravda, u maturity mě zástupce ředitele přemlouval, abych šel studovat češtinu, ale já to měl vymyšlené tak, že půjdu na práva a při studiu budu zkoušet přijímačky na DAMU. Tam mě ovšem brzy vyvedli z omylu: Člověče, vždyť vy už jednu školu studujete, tak co byste chtěl?

Ale k té vytoužené dramaturgii jste se přece jen dostal...

Když mi nevyšly původní plány, představoval jsem si, že se budu věnovat autorskému právu anebo tomu, čemu se dnes říká kulturní management. A jak jsem se tak po promoci začal rozhlížet, asi jsem padl do oka jedné paní z osobního oddělení Československého rozhlasu, která mi pak na vojnu napsala, že se uvolnilo místo ve Středočeském vysílání, dokonce přímo v kulturní rubrice. Začal jsem psát recenze na divadelní představení – například na první inscenace Petra Lébla a jeho souboru JELO, jezdil jsem po divadelních přehlídkách. Divadelní prostředí si mě zkrátka znovu přitáhlo, a když se mi po dvou letech naskytla možnost jít do kolínského divadla, kde tehdy působil profesionální soubor, využil jsem jí. Samozřejmě s podmínkou, že si dálkově udělám příslušnou školu.

Proč právě do Kolína?

Důvodem byla osobnost Michaela Taranta, výrazného režiséra, s kterým jsem chtěl pracovat. Upřímně řečeno, dramaturgie byla spíš záminka, jak se z jiné strany dostat k režii. Ale jak už to tak bývá, náraz na realitu byl docela tvrdý. Brzy jsem pochopil, že mnohem radši budu o divadle psát a točit než v něm pracovat. Na jedné straně uzavřená skupina exaltovaných vyhraněných osobností a na druhé straně nepříjemné povinnosti směrem k vrchnosti, která za vším hledala dvojsmysly a hlídala každé slovo, každé gesto... S ulehčením jsem se po roce vrátil zpátky k novinařině a už jsem u ní zůstal. Připadá mi zajímavější, přináší stále nová setkání s novými lidmi a tématy, kdežto divadlo, to byl spíš uzavřený svět sám pro sebe.

Takže návrat ztraceného syna... Jak dlouho jste pracoval ve Středočeském vysílání?

Až do listopadu 1989, kdy mě kolegyně Oxana Tulajdanová „přetáhla“ do vysílání Občanského fóra. Na tuhle rozhlasovou kapitolu vzpomínám velice rád. Naším šéfem byl Karel Weinlich, mým kolegou byl například Honza Rosák... Vysílali jsme pod hlavičkou Občanského fóra až do června 1990, kdy se z něj stalo Radiofórum, a byla to báječná zkušenost – třeba když k nám přišel těsně po příletu z Ameriky Miloš Forman a přímo do studia se spolu s ním vmáčklo snad padesát lidí. Vedle toho jsem stále vysílal u „Středočechů“, povýšil jsem tam na šéfredaktora, a ve stejné funkci jsem pak nějaký čas působil i na stanici Rádio Mikrofórum. Tohle velmi dobře dělané rádio pro mladé se, jak pamětníci jistě vědí, dělilo se o kmitočty se slovenským Rádiem Elán. Zároveň jsme pod vedením Karla Mastného začali vysílat rozhlasové Dobré jitro. A právě kolega z Dobrého jitra Honza Kovařík se mě koncem roku 1992, když se Rádio Mikrofórum rušilo, zeptal: Nechceš jít se mnou do televize?

Aneb Jak rozhlas přichází o talenty...

Dalo by se tak říci. Rozdělení federace znamenalo pro řadu lidí, kteří v rozhlase pracovali, konečnou. O to víc jsem si nabídky z televize vážil, zvlášť když jsem zjistil, co bude mým úkolem. Začínali jsme totiž – tak trochu po vzoru rozhlasového Dobrého jitra – první ranní televizní vysílání v zemi, Studio 6. Tehdy nám chodily koše dopisů, jak se to lidem líbí. A líbilo se to i mně. Zajímavá zkušenost byla i politická Aréna, kde jsem čtyři roky „smažil“ politiky pod dohledem nabroušeného obecenstva.

V roce 1988 vás Týdeník Rozhlas představil i jako talentovaného básníka – čtenáři se o vás mohli dozvědět, že jste publikoval v almanachu Mladé fronty Klíčení, vaše verše zněly i na rozhlasových vlnách, například v poetických pořadech Jiřího Tušla. Je pro vás tahle kapitola už uzavřená?

Už dávno, prakticky od té doby, co jsem se začal věnovat novinářským žánrům. Místo svazků veršů mám za sebou dvě publicistické knížky – v Radioservisu mi vyšla kniha Po Česku, vloni jsem s Jiřím Střechou vydal knížku Příběhy předmětů, vycházející ze stejnojmenného televizního seriálu. Mapujeme v ní historii zajímavých věcí, jejichž prostřednictvím se vyprávějí zajímavé lidské příběhy. A letos na jaře by mi měla vyjít knížka napsaná na základě televizního cyklu Bohemia incognita o méně známých místech v Česku. Každý například známe Bibli kralickou, ale málokdo ví, kde Kralice vlastně leží. Kdo z nás byl na Tetíně, bájném sídle Libušiny sestry? Kdo ví, že zámek v Brandýse nad Labem si za své peníze koupil poslední český král Karel II.?

Na jedné straně verše a zájem o historii – na druhé straně sport. Dlouhá léta jste byl tiskový mluvčí a zároveň člen výkonného výboru Českého svazu jachtingu, pravidelně s našimi jachtaři absolvujete námořní regaty v Chorvatsku. To nemáte adrenalinu v přímém vysílání dost?

Abych řekl pravdu, já jsem se k sportu propracoval: moje maminka, která mě hodně ovlivnila ve vztahu k umění, měla ke sportu značně odmítavý vztah. V dětství jsem slýchal, že sportovci nemají nic v hlavě, že se zajímají jen o své svaly a není třeba si jich nijak zvláště považovat. Ke sportu jsem se dostal vlastně až díky novinařině, když jsem hodně psal a točil například právě o jachtingu. V tomhle nejdu v matčiných šlépějích: syn dělá silniční a dráhovou cyklistiku na juniorské vrcholné úrovni. A většinu opravdových kamarádů mám ze světa sportu, nikoli ze světa médií.

Kromě rozhlasové a televizní práce často působíte jako moderátor na společenských akcích. Nedávno jsem vás viděl moderovat slavnostní večer ke Dni veteránů v sále plném těch nejvyšších hodností české armády. Když jste před přenosem přišel „dělat atmosféru“, v sále to hučelo jako v úle, příliš pozornosti vám nevěnovali. Zájem a respekt těchhle ostrých hochů, zvyklých poslouchat jen vyšší šarže, jste si ale brzy získal. Jak na to jdete?

V tomhle ohledu si každý musí tu svou cestu vyšlapat sám. Publikum musí mít pocit, že mu něco dáváte, že jste tu kvůli němu, v tomhle je to stejné jako na divadle. Podobné jsou i některé postupy – například někdy se hodí humor, jindy si můžete dovolit mírně provokovat, být i trochu drsný, abyste si získal pozornost a udržel si ji.

Milan Pokorný

Foto Tomáš Tesař

Plné znění rozhovoru najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, které vychází 26. 2.



  Aspoň jednu Mohnhauptovou
 
  
Nebojte se snášet!    
 
  Jazz na nové stanici