Proč
si ubližovat, na světě jsme jen jednou…
Pamětníci se vybaví, jak se za komunismu řada starých filmů
vysílala bez úvodních titulků, byly jednoduše ustřiženy,
protože některý z tvůrců vadil. Mohl to být autor námětu,
scénáře nebo často také režisér. Nebyla to však až
normalizační „vymoženost“, jak se občas tvrdívá, taková
opatření se vynořila již v šedesátých letech. Prvním
postiženým titulem bylo Městečko na dlani (1942). Diváci se
neměli dovědět, že je režíroval Václav Binovec, po válce
souzený za kolaboraci, doživotně zbavený možnosti pracovat ve
filmu. Po televizním uvedení snímku roku 1965 si stěžoval on a
o tři léta později též jeho žena na záměrné zamlčení jména – a
jejich protesty ku podivu otiskly i tehdejší programové
časopisy (aniž by se cokoli změnilo).
Kdo to vlastně Binovec byl? Tento řemeslník bez valných ambicí
i talentu je podepsán pod melodramaty jako Madla zpívá Evropě,
podílel se však i na „státotvorné“ Jízdní hlídce, která
opěvovala statečnost našich legionářů v Rusku. Jeho životní
dráha je přitom divně klikatá: ve dvacátých letech provozoval
distribuční společnost Wetebfilm, která dovážela filmy ze
Sovětského svazu, za protektorátu se naopak snížil k udání,
kdo z filmařů nesmýšlí dost loajálně a vyznává
„židobolševické“ postoje.
Rovněž Městečko na dlani, Binovcův poslední dokončený film,
který v sobotu 25. května ve 14.50 uvede ČT1, provázela
pohroma: během natáčení byl zatčen Karel Hašler, jenž působil
jako umělecký poradce, a záhy nato zahynul v koncentráku.
Binovec vždy odmítal jakékoli zavinění, bůhví, co se tehdy
přihodilo. Každopádně vytvořil své nejzdařilejší dílo, vždy
řazené k tomu lepšímu, co za protektorátu vzniklo.
Námět Jana Drdy poskytl nosnou základnu pro rozvinutí
zemitého, dobře inscenovaného portrétu městečka Rukapáně,
osazeného množstvím rázovitých postaviček. František Smolík,
jenž zaujme zejména zpokornělou, sebeomluvnou dikcí hlasu,
sehrál uvážlivého, byť slabošského starostu, ničeného
přílišným holdováním vínu, před kterým jej neochrání ani
nabádavé andělské výtky. Jindřich Plachta, jenž nepotřeboval
slova a vystačil si jen s pískáním a mimikou, se mistrně
zhostil role obecního blázna. Nechybí tu ani „sociální“ motiv
zavalených havířů, ani záblesky furiantství, jak se odráží v
pytlácké vášni či sedlácké pýše. Všechny spory a rozpory se
však posléze vyřeší smírně, přesně podle hesla, že na světě
jsme jen jednou, tak proč bychom si měli ubližovat.
Jan Jaroš, filmový publicista