Stínů minulosti se nikdo nezbaví
Klasicistně vyprávěný snímek Pravidla mlčení zachycuje osudy
někdejší zradikalizované mládeže, která počátkem sedmesátých
let ostře protestovala proti válce ve Vietnamu, a dokonce se
pokusila násilnosti přenést na americkou půdu. Jenže při jedné
loupežné akci zahynul člověk a od té doby se po účastnících
pátralo jako po teroristech. Po třech desetiletích došlo k
zatčení prvního člověka... Robert Redford, jenž tento snímek
režíroval a zároveň v něm ztvárnil hlavní roli, prozkoumal
osudy lidí, kteří ze svých někdejších postojů řekněme
vystřízlivěli. Redfordův právník Jim Grant, nyní vdovec
obětavě se starající o dvanáctiletou dcerku, se zakuklil tak
dokonale, že přijal novou identitu, která je ovšem prozrazena
– a muž, viněný ze spolupodílu na vraždě pak musí prchat před
policií a snaží se přitom prokázat svou nevinu.
Pravidla mlčení, k nimž scénář napsal Lem Dobbs, souběžně
rozehrávají několik syžetových rovin: kromě skrývajícího se
Granta, jenž holčičku vskutku konspirativně svěří do péče
svého bratra, tu vystupuje novinář Ben Shepard (Shia LaBeouf)
z jakéhosi provinčního plátku, jenž celý případ rozvířil a
poté se pátráním na vlastní pěst a vědomím možného ohrožení
pokouší zjistit, co se vlastně skrývá v pozadí. Vedle této
ústřední dvojice zasahuje do dění policejní tým, vytrvale
pátrající po uprchlíkovi, a rovněž dávná Grantova milenka Mimi
(Julie Christieová), která by mohla prokázat jeho nevinu,
ovšem jen tím, že by se sama vydala spravedlnosti...
Snímek používá mnohých žánrových klišé, která souvisejí s
tématem pronásledování, ale přitom se vyhýbá otevřenějšímu
přijetí thrillerového modelu. Převažuje verbální akcent, kdy
postoje se vyjevují v rozhovorech. Nalezneme paralely mezi
někdejším nadšenectvím mladých lidí a nynějšími poměry – třeba
novinář Ben hledá pravdu stejně úporně jako kdysi radikálové,
Mimi glosuje přítomnost, když tvrdí, že není normální, aby
šíření marihuany bylo trestné, zatímco vytunelování
důchodového fondu nikoli.
Pravidla mlčení vinou scénáře sklouzávají k ušlechtilým,
uhlazeným povahopisům jednotlivých postav, zbaveným niterné
rozpornosti, jak lze pozorovat zejména u hlavního hrdiny – vše
směřuje k příkladnému rozuzlení, kdy se buď vyjeví nevina,
nebo naopak i po letech promluví svědomí a lidé se přihlásí ke
své zodpovědnosti. Zápletky jsou utkány jakoby strojově, bez
osobitosti, zato s výrazným apelativním důrazem. A Redford
tuto konstrukci zabalil do úhledného, místy až
melodramatického zevnějšku.
Jan Jaroš, filmový publicista
Foto Falcon