Jak Cyril a Metoděj zažehli plamen víry

Dodnes uctívaní věrozvěsti Cyril a Metoděj (státní svátek připadá na 5. července) přinesli přesně před 1150 lety křesťanství na Velkou Moravu. Zasloužili se o kulturní rozkvět. Bohoslužby sloužili v místním jazyce, sestavili první slovanské písmo, položili základy domácímu písemnictví. Šířili nejen víru, ale také vzdělanost. Jenže latinizovaní franští kněží, považující Velkou Moravu za své hájemství, takové počínání vnímali jako kacířské...

Ve čtyřdílném docudramatu Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů se režisér Petr Nikolaev pokusil spojit „názorně“ inscenované výjevy ze života obou bratrů, ať již se odehrávaly v Byzanci, či na Velké Moravě, s historickým výkladem, který osvětluje kontext událostí

Česká televize k význačnému výročí nachystala čtyřdílné docudrama Cyril a Metoděj – Apoštolové Slovanů (od soboty 29. června ve 20.00 na ČT2). Režisér Petr Nikolaev se tu pokusil spojit „názorně“ inscenované výjevy ze života obou bratrů, ať již se odehrávaly v Byzanci, či na Velké Moravě, s historickým výkladem, který osvětluje kontext událostí. Tím je dán osvětový rozměr celého projektu, na který tudíž nelze klást stejné požadavky jako na běžné dramatické dílo. Třeba audience u byzantského panovníka mají v sobě hodně ochotnického pelu, ba cimrmanovské poetiky.
Nevím, zda autoři (scénář napsali Miroslav Osčatka a Petr Hudský) znali předchozí podoby téže látky, zbytečně upovídanou studiovou inscenaci Solúnski bratia nebo pompézní bulharský velkofilm Konstantin Filozof. Obě vznikly na sklonku komunistického režimu a stavěly do kontrastu „východní“ lidumilnost sklánějící se před zájmy národa a naproti tomu mocichtivou zaprodanost „západního“ kléru. Ale některé tyto akcenty převzali i tvůrci nynější, aniž by hlouběji prohmatali dávné události a hlavně zcela odlišnou mentalitu oněch dob. Oba učení bratři totiž vyhlížejí jako bezmála naši současníci, kteří pohrdli pozlátkem světské moci, okouzlení jak silou vzdělanosti, tak půvabem rozjímání.
Mimořádně nadaného, ale fyzicky křehkého Konstantina (později Cyrila) ztvárnil Ondřej Novák, jako vitálnějšího i ráznějšího Metoděje poznáváme Romana Zacha. Právě Metoděj – po letech jakoby vzpomínající – průběžně komentuje své i bratrovy osudy. Oba protagonisté trůní na pomyslném piedestalu, spatříme je, jak obětavě konají to či ono dobro, zdůrazněna je jejich ušlechtilost. Rovněž vylíčení poměrů ve státě sužovaném intrikářstvím a ohrožovaném franskou říší odpovídá ilustracím z učebnic. Ale věřme, že dílem dojemné, dílem patetické obrázky osloví a třeba podnítí k hlubšímu zájmu.

Jan Jaroš, filmový publicista



  V šišlavé Evropě       
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Melancholik s rybí krví
  Nalaďte si
 
  Labyrinty Franze Kafky
  Téma