Přemysl Hnilička, publicista

Je moderní rozhlasová pohádka nahraná?

Pohádkový žánr prochází v posledních desetiletích velikými proměnami. Historie české tzv. moderní pohádky začala už u Josefa Lady (Pohádky naruby, 1938) a ani scenáristé rozhlasových pohádek nezůstali pozadu. Až komickou rovinu nabízela budovatelská pohádka Komíny Gottwaldovy (1952), v níž zedník Večeřa hledal práci u všech možných lidí (včetně zlého Bati), až ji nalezl u hodného prezidenta Gottwalda. Zábavnost a nenucenou modernost však představovaly především pohádky Zdeňka Svěráka (Tři auta – 1963, Tiché šlapací království – 1964, Krápník a Františka – 1966), samostatnou kapitolou pak byly pohádky Karla Čapka a Jana Wericha, nápaditě dramatizované Františkem Pavlíčkem. Překvapivě auditivními se ukázaly i pohádka Aloise Mikulky Kouzelná dvířka (1995) v nápadité dramatizaci Jitky Škápíkové. Modernizační pokusy probíhají i v současnosti, například v tradici vtipných textů Werichových se nepříliš úspěšně pokusil jít Jan Jícha v Opravené pohádce (2011).
Nová rozhlasová hra Tomáše Končinského Princezna je nahraná (2012, režie Vlado Rusko, dramaturgie Václava Ledvinková) je na hranici mezi moderní pohádkou a hrou pro mládež. Hlavní hrdina, malý chlapec Tonda Ponožka (Martin Sucharda) pařící počítačovou hru, v níž zachraňuje pohádkovou princeznu před zlým čarodějem, se ocitne v prekérní situaci. Když se jeho otec pokusí odpojit počítač ze sítě, z počítačové hry unikne princezna Sára (Jana Stryková) a Tondův tatínek (Aleš Procházka) se stane neviditelným. Současně ve vedlejším bytě dvě staré kamarádky (Květa Fialová a Naďa Konvalinková) vyvolávají ducha zemřelého pudla jedné z nich. Nepodaří se jim to, místo toho se v pudlí podobě zjeví strašlivý černokněžník Ševelšed (Michal Pavlata, po zlatém retrívru Montym ze seriálu Život je pes ve své další psí kreaci), uprchnuvší ze stejné počítačové hry jako princezna Sára. Po nemnoha peripetiích je černokněžník poražen, Tondův otec je opět zviditelněn a princezna Sára se vrátí nazpět do hry.
Režijně i herecky je inscenace kvalitní, námětově jistě blízká dětskému posluchači. Největším problémem této pohádky je pravděpodobně její délka. Celý nekomplikovaný děj se totiž odehraje v půlhodince, v níž skutečně nezbývá čas ani na prokreslení postav, ani na vytváření napětí. Není tu navíc ani o čem hrát, celá pohádka je dějově prokreslená asi jako počítačová hra z poloviny devadesátých let; než se nám představí otec, stane se neviditelným, než se seznámíme s princeznou, už se pokouší zabít své zachránce. Uprostřed toho všeho se zjeví čaroděj Ševelšed v podobě obřího pudla. Vše se tu děje v příliš velkém kalupu na to, aby si posluchač získal k postavám vztah, a tak ho šťastný (?) konec v podstatě ani nemůže nijak citově zasáhnout.
Snad je to dáno krátkou rozhlasovou zkušeností Tomáše Končinského, který pro něj dosud napsal jen několik hajajovských seriálů. Snad je to všechno tím, že autoru tohoto textu je pětatřicet – a tedy moderním pohádkovým trendům nerozumí. Možná se dětem líbí rychlovyprávění. Možná mají rády, když na sebe postavy ze středověkého příběhu pokřikují „bacha, brácho!“ (jak se děje především v textech Vladimíra Zajíce). Jenže recenzent se tentokrát domnívá, že rozhlasové dětské pořady by se nemusely přizpůsobovat trendům, které směřují k povrchnosti.



  V šišlavé Evropě       
  Zpěvník Jana Buriana
 
  
Melancholik s rybí krví
  Nalaďte si
 
  Labyrinty Franze Kafky
  Téma