|
Věra
Nosková, spisovatelka
Někdo se snaží, druhý hořekuje
Nepatřím ke škarohlídům. Ale nechlubím se tím, protože na
povahu má vliv biochemie mozku, jeho „ochota“ a pohotovost ve
vyplavování vnitřních opiátů a genetické nastavení, které nás
tím či oním vybavilo. Primární radost ze života je ovšem
okopávána ze všech stran. Je třeba čelit poplašným a špatným
zprávám a informacím, které mají v oblibě škarohlídi, panikáři
a média. Posledně jmenovaná si ovšem musí pro pořádek všímat i
zpráv dobrých, a po nich já přednostně pasu.
Tak jsem si třeba všimla zprávy, že se japonským vědcům
podařilo vypěstovat a namnožit cytotoxické T-lymfocyty, které
jsou schopny posílit imunitu natolik, že dokáže zlikvidovat
viry HIV, nebo dokonce rakovinné bujení. Máme jich v imunitním
systému ovšem málo a jejich život je krátký. Podle nového
objevu by jejich podávání pacientům ve velkém množství mohlo
vybudit imunitní systém k mimořádnému výkonu, při němž by
zničil nádor i jeho metastázy. K napěstování T-lymfocytů byly
využity lidské kmenové buňky. Zatím byly cytotoxické
T-lymfocyty získané vědci z Tokijské univerzity a Výzkumného
centra alergií a imunologie nasazeny proti viru HIV a k
likvidaci buněk poškozených rakovinou kůže. A povedlo se,
došlo k vyléčení! V nejbližších měsících začnou s klinickými
testy na lidských dobrovolnících.
Lidstvo prý čeká také totální změna v dopravě. Jako pohon aut
by mohly sloužit solární panely, které by byly umístěny buď
nad silnicemi, dobíjely by elektromotory podél dálnic, z nichž
by auta čerpala energii, nebo by dokonce tvořily povrch
silnic. Pokud jde o vlaky, tam je celkem jasno, už jsou
připraveny projekty na vlaky plující na magnetických
polštářích ve vakuových tubusech. Protože takový vlak nebude
muset překonávat odpor vzduchu, bude mu stačit minimum energie
a jeho rychlost může dosáhnout až osmi tisíc kilometrů za
hodinu. Technologie je připravená, vždyť ten nápad je stará
vesta, už v roce 1978 s ním přišel inženýr Robert Salter.
Tyhle rychlovlaky by mohly z větší či menší části nahradit
automobily i leteckou dopravu, které zplodinami zatěžují
životní prostředí.
Měsíčně v průměru na celém světě zahyne sto osm tisíc lidí na
následky dopravních nehod. Tu smutnou statistiku za čas změní
k nízkým číslům auta-roboty. Budou mít senzory bránící střetu,
srážce a ultrazvukové a radarové senzory. Jejich protopypy už
jezdí po silnicích a do osmi let se začnou prodávat. Zpočátku
budou drahé, ale konkurence a úspory při výrobě stlačí časem
jejich cenu na rozumnou hladinu. V robotickém autě by chyběl
volant a pedály, řidič by na cestách odpočíval, četl si…
Racionálním nápadem jsou auta sdílená. To znamená, že aut
nebude muset být tolik a nebudou stát většinu času před domem
majitele, ale právě volné auto si prostě přivoláte. Protože
budou plně vytížená, dříve se opotřebují, takže se budou
kupovat častěji a automobilky budou moci stále vyrábět. Takové
sdílené auto ale řidiči neposlouží k posílení prestiže, ani mu
nedopřeje adrenalin při riskantní jízdě. Auto ztratí atributy
luxusního majetku, ale stane se tím, čím by mělo být –
bezpečným přemisťovadlem.
Za osobními auty nezůstanou pozadu další dopravní prostředky
včetně hromadných. „Tohle letadlo se stalo symbolem, svým
způsobem velvyslancem,“ řekl agentuře Reuters švýcarský pilot
André Borschberg, když měl za sebou cestu solárním letadlem v
délce 1541 kilometrů z arizonského Phoenixu do texaského
Dallasu. Zvládl ji za osmnáct hodin. Solar Impulse vyvinuli
průkopníci ekologického cestování Bertrand Piccard a právě
André Borschberg.
V oblasti ekologických technologií je velmi živo, hledání
různých cest, vyhasínání těch slepých, soutěž nápadů, kvas
geniálního inženýrství se podobá technickému boomu v 19.
století. Děje se to vskrytu, nenápadně, zatímco obyvatelstvo
jako vždy naříká, remcá a vidí svět a výboje lidského ducha
černě. |