Dospělí se vlků nebojí, děti to vnímají jinak...

Tvorba Marii Procházkové obsahuje dva stálé prvky: jednak zájem o dětské vnímání, jednak vřazení animace do hraného příběhu. Přičemž obě tyto roviny se prolínají – kreslené doplňky, provázející reálné rekvizity, též čerpají z hravé dětské představivosti a dětského výtvarného rukopisu. Režisérka tuto linii zužitkovala i ve filmu Kdopak by se vlka bál, který v pátek 5. července v 16.50 uvádí ČT2. Nevznikl však film prvoplánově určený dětskému publiku. Dokáže oslovit i generaci rodičů, jejichž počínání dětští hrdinové nejsou s to plně porozumět, případně je vnímají ve zkreslených rozměrech, odečítají či vkládají významy vyvěrající z dětského nazírání světa dospělých (případně odvozené z modelů sci-fi). Tomu odpovídají obavy hlavní hrdinky, ještě předškolní Terezky (Dorotka Dědková), zda její maminka (Jitka Čvančarová) nepochází z vesmíru...

Film Kdopak by se vlka bál není prvoplánově určený dětskému publiku. Dokáže oslovit i generaci rodičů, jejichž počínání dětští hrdinové nejsou s to plně porozumět.

Avšak Terezčin nejvlastnější strach souvisí s pohádkou o červené Karkulce, na jejímž místě si představuje sebe samu. Fantazii podněcují nejen pravidelná předčítání, ale zejména sny. Svůj rozporný vztah k pohádkovému příběhu, který ji přitahuje a zároveň děsí, vyjádří hned v úvodu vyprávění, když se bezelstně svěří: „Někdy je to strašidelný a někdy mě to vymýšlení dost baví.“
Procházková do příběhu začleňuje i rovinu dospělých, jejichž strasti a potíže děti přirozeně nevnímají v jejich celistvém obsahu, spíše zprostředkovaně vycítí napětí, zachycují izolované střípky, které pak přerůstají v hrozivá nebezpečí. Režisérka to naznačuje i formálně, když rozmluvy dospělých nechává zanikat v dětském štěbetání, i náhodné setkání či vyslechnutí něčeho nežádoucího záhy pohltí dětské hry. Určujícím znakem se stávají Terezčiny zkoumavé komentáře, jednou okouzlené, jindy zpytavé, které tvoří verbální osu celého vyprávění. V závislosti na Terezčiných komentářích se objevují i jednoduché dětské kresbičky, dotvářející nejen podobu jí důvěrně známého světa, ale i dívenčino aktuální rozpoložení.
Maria Procházková, která si napsala i scénář, prokázala mimořádnou vstřícnost vůči dětskému nazírání, s mimořádnou věrohodností je přibližuje jak v jednotlivých zápletkách, tak v mistrně sestavených rozmluvách. Režisérka své malé hrdiny nelíčí podle náhledu dospělých, nýbrž bezezbytku zprostředkovává, jak vnímají samy sebe i své okolí. V tom je největší přednost tohoto zbytečně upozaděného filmu.

Jan Jaroš, filmový publicista

Foto Hubert Hesoun



  Tři mouchy jednou ranou
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  
Jméno antikódu Havel
  Pořiďte si
 
  Vraťte se zdraví a krásní
  Téma