Jméno antikódu Havel

Péčí Knihovny Václava Havla vyšly kompletní Antikódy, dvousetstránkový soubor vizuálních básní, jimž se předloni zemřelý spisovatel věnoval od počátku šedesátých let do roku 1993. Není to žádná marginálie: Havlova „poezie psacího stroje“, která bere u slova v potaz jak sémantiku, tak jeho výtvarné možnosti, koresponduje překvapivě silně s jeho slavnými dramaty – třeba se Zahradní slavností, s Vyrozuměním nebo se Ztíženou možností soustředění.

Vizuální poezie byla v šedesátých letech minulého století celosvětovým hitem. Havlova „poezie psacího stroje“ korespondovala s jeho slavnými dramaty.

Vizuální poezie byla v šedesátých letech minulého století celosvětovým hitem. Nové technologie reprezentované první počítači plus stále zamotanější řeč politiky, umění i všedního člověka se ukázaly ideálním podložím pro strmé experimenty na téma „co vlastně jazyk vydrží“. Havel přitom patřil, spolu s Josefem Hiršalem, Jiřím Kolářem nebo Ladislavem Novákem, k nejosobitějším průzkumníkům tohoto nově objeveného území.
Jeho Antikódy jsou čistě racionální hrou – s pravidly a metodami matematiky, logiky, gramatiky. Také v básni je Havel bystrým a kritickým analytikem. I v poezii má na zřeteli pojmy člověk a řeč, jak se na humanistu, potažmo fanouška existencialismu patří. A také ve svých vizuálních kreacích je vtipný, absurdně vtipný. Přičemž komiku těží zejména z rozporu, ze střetu, z kontrastu – mezi zvoláním v názvu básně a jejím samotným zpracováním.
Havlova poezie je angažovaným bojem proti iluzím, schématům, mechanickému čtení, psaní, žití. Jeho Antikódy jsou samozřejmě v lecčem dobové, mimo jiné v reflexi básníkovy vojenské služby nebo samotným použitím psacího stroje – ale jsou především nadčasové. Klamy a různé masky, přetvářky a účelové lži provázejí komunikaci jaksi věčně. A možná v současnosti víc než před půlstoletím.

Radim Kopáč, literární a výtvarný kritik



  Tři mouchy jednou ranou
  Jak to slyší Jiří Vejvoda
 
  
Jméno antikódu Havel
  Pořiďte si
 
  Vraťte se zdraví a krásní
  Téma