Číslo 34/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubošem Andrštem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 


 

Opět zazní ten okouzlující rámus

Zejména americké muzikály se vyznačovaly skvělými pěveckými i tanečními výkony, ale zpravidla banální až kýčovitou dějovou osnovou, v níž převažovaly milostné náměty. Teprve památná West Side Story vnesla do strnulého žánru realismus pouličních bitek i motiv osudové nesnášenlivosti. Tím připravila půdu pro další následovníky.

All That Jazz zaujme dynamickým vyprávěním, ale uchvátí i tanečními scénami, často založenými na bezmála rituálním opakování

Mezi tvůrce, kteří muzikál kvalitativně posunuli k netušeným výšinám, se zařadil Bob Fosse (1927–1987). Nasbíral zkušenosti jako tanečník, choreograf a činoherní herec, své poznatky se navíc snažil aplikovat v režii divadelní i filmové. Česká televize uvede v pátek 23. srpna jak jeho ještě nevyzrálou prvotinu Sladká Charity (1969), tak vrchol celoživotní tvorby All That Jazz (1979), s nímž zaslouženě zvítězil na festivalu v Cannes. Fosse, podílející se na scénáři, svěřil hlavní roli Royi Scheiderovi (proslavenému nedlouho předtím Francouzskou spojkou) a netajil se tím, že v příběhu vychází z vlastních zážitků a zkušeností.
Film vzdává hold prostředí velkolepých show, s nimiž Fosse svázal celý svůj život. Postava Joea Gideona, neúnavného organizátora, který do posledních sil připravuje zábavu pro obecenstvo, je nesmírně živoucí a přesvědčivá. Scheider hraje člověka naprosto posedlého svou prací. Svých záměrů dosahuje za cenu osamění, zklamává důvěru každého, kdo mu uvěří a chce mu pomáhat, zůstávají po něm nejen umělecká díla, ale také bezpočet vypitých lahví a prázdných tub od povzbuzujících léků. Ostatně pravidelné zapíjení takového prášku se stává pravidelným ranním rituálem. Svému hrdinovi nakonec Fosse předepíše fantaskní vizi setkání se Smrtí v podobě krásné, okouzlující dívky, zvoucí na nekonečnou procházku. Byla v tom vskutku autobiografická předtucha vlastního osudu…
All That Jazz zaujme dynamickým vyprávěním, ale uchvátí i tanečními scénami, často založenými na bezmála rituálním opakování. V paměti nadlouho uvízne hlavně závěrečná show Bye Bye Life. Fosse přechází ze stylizovaných výstupů do „normální“ roviny s takovou dokonalostí, že ani na chvíli nepropadneme pocitu vyumělkovanosti.
Film se dočkal bezvýhradně nadšeného přijetí, korunovaného udělením čtyř Oscarů – za nejlepší výpravu, hudební aranžmá, střih a kostýmy. Závěrem nebývá než zdůraznit, že All That Jazz, jehož název bychom mohli volně přeložit jako Všechen ten rámus, se právem zařadil mezi novodobou filmovou klasiku.

Jan Jaroš, filmový publicista



  Deset kdo zajíců najednou honí…   
  
Jak to slyší Ivan Němec
 
  
Ibérica – opět s esy       
  
Navštivte
 
  Válka světů to nebyla     
  
Téma