Číslo 34/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubošem Andrštem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

„Blues je hudba, která nemůže nikoho zklamat,“ říká český bluesman s modrýma očimaLuboš Andršt, kytarista

Máte rád změny?

Když je něco špatně, jsou změny nutné, a čím dřív, tím lépe. Když ale něco dobře funguje, nemá se na to sahat. Pod praporem pokroku se často rodí hlouposti, a proto se také říká, že každá změna je k horšímu. Život není jednosměrka. Samotný vývoj v čase vám nezaručí, že vše bude stále lepší a lepší. Nedávno jsem četl na poutači: „Pozor! Novinka! Párky z pravého masa!“ Někdy se bohužel pohybujete v kruhu a je třeba ctít tradici. Občas se prostě musí pozměnit ta změna.

To, co říkáte, lze aplikovat i na český společenský vývoj. Ta ohromná očekávání v kontrastu s dnešním stavem...

Moje generace možná očekávala od života ve svobodě o něco víc. Pochopitelně jsme rádi, že máme zpět svá práva a základní svobody, ale doufali jsme i v jistou morální obnovu. Ne všichni však chtějí hrát fair play. V této rovině se spíše potvrzuje onen degresivní vývoj a společnost by měla směr své civilizační kultury přehodnotit. Možná by si stačilo občas připomenout etický kodex obsažený v Desateru.

Není to i tím, že ve společnosti jsou viditelnější a oceňovanější hodnoty hmotné, konzumní?

To je evidentní. Ale naše generace zažila těch společenských proměn několik a slibovala si zásadní změny. Ti mladší nic jiného nezažili a berou současný stav jako normu. Mnohdy nerozumějí našim snad až příliš velkým očekáváním, která se nenaplnila. Současná společnost je orientována velmi materiálně. Dělá se jen to, co se vyplácí, často za každou cenu. Peníze samozřejmě důležité jsou, ale pro mě je stále důležitější osobní svoboda se všemi přívlastky a nehodlám se jí vzdávat kvůli ekonomice.

Pro jazzmany, bigbíťáky a další muzikanty musela být doba minulá zvláště nepřející...

To máte pravdu, ale zase jsme měli jasného nepřítele a to nás spojovalo. Neměli jsme možnost dostat se do médií. Když cenzoři zaspali, podařilo se vydat desku. Sem tam se nějaký spojenec v rádiu snažil dostat do vysílání nějakou zajímavou věc, ale byli jsme ta třetí, neoficiální kultura.

I to byl důvod, proč jste po rozpadu Framus Five nenásledoval Michala Prokopa do oblasti pop music?

Bylo to jeho osobní rozhodnutí, ale mě v životě nikdy nenapadlo, že bych dělal jinou muziku než tu, co dělám doposud. Dokonce jsem tehdy také dostal nabídku nastoupit do doprovodné skupiny Evy Pilarové. Šli tam tehdy kluci z Flamenga, Guma Kulhánek a Jan Kubík, ale s díky jsem odmítl. Řekl jsem upřímně, že tuhle muziku necítím a dělal bych to špatně. Přijmout takovouhle nabídku jen proto, že je těžká doba a nejsou peníze... No tak nejsou, pro mě je důležitější tvůrčí svoboda. Ani na vteřinu jsem o tom neuvažoval. Nakonec to klukům taky došlo a jak mohli, vypadli odtamtud ke mně do Blues Bandu.

Po letech jste se ale s Michalem Prokopem a houslistou Janem Hrubým zase sešli v seskupení Unplugged. Kdykoli vás poslouchám, zdá se mi, že si navzájem vyhovíte a že vás spolupráce moc těší...

Opravdu nás to těší. S Michalem jsme něco jako spolužáci z rockové školy. Hráli jsme spolu už v roce 1969, to když se Neil Armstrong poprvé procházel po Měsíci. No a Honza Hrubý je u nás jako rockový houslista zcela jedinečný, kdežto kytaristů – těch je.

Vyučili se ovšem u vás...

To já dělám rád – že si vychovávám konkurenci.

„Blues nemůžete hrát rutinním způsobem. Předává se odposloucháváním z generace na generaci. Jistěže existují bluesové fráze a riffy, ale vy do toho musíte vdechnout drive, cit a spoustu životní energie, aby to bylo autentické. Jinak je to prázdné,“ říká nejlepší český bluesový kytarista Luboš Andršt.

Nejen že svým mladším kolegům ochotně poradíte, ale také jste napsal učební text hry na kytaru. Jak k tomu došlo?

Byl jsem vyzván Supraphonem, protože sám bych se k tomu neodhodlal. Nestačí jenom vědět, jak na tu muziku jít, ale musíte se zamyslet nad použitím správných termínů, prostudovat další literaturu, seznámit se se všemi hudebními proudy. Psal jsem to rád, i když to bylo obtížné, protože mám zásadu, že když se chce ode mě někdo něco dozvědět, každému všechno řeknu, ale nikdy jsem se nepasoval do role nějakého profesora, jsem čistý samouk.

Dá se jazzovému hraní naučit?

Pokud to má být hodně dobré, musíte mít mimořádný talent. Ale hrát jazz se do jisté míry naučit dá, podobně jako se dá naučit klasice. Může to být paradoxně lehčí než se naučit rhythm and blues. Pro jazzovou muziku existuje velmi pestré školství a hodně notového materiálu, který se můžete naučit. Když budete chtít hrát jako Coltrane, nebude to sice Coltrane, ale pro běžného posluchače v tom nebude velký rozdíl. Jen vám to zabere třeba deset let. Bluesová muzika pracuje formálně s jednodušším materiálem a o to je to těžší. Na malé ploše se musíte umět vyjádřit daleko přesněji a emotivněji.

Co je tak těžkého na blues?

Blues nemůžete hrát rutinním způsobem. Předává se odposloucháváním z generace na generaci. Jistěže existují bluesové fráze a riffy, ale vy do toho musíte vdechnout drive, cit a spoustu životní energie, aby to bylo autentické. Jinak je to prázdné. A to už každý neumí.

Kdy jste slyšel poprvé blues?

Bylo mi kolem patnácti, když jsem v rádiu zaslechl ukázky z desky Hudba černého lidu. Bylo to takové pásmo, jak blues historicky postupovalo z New Orleans po řece Mississippi na sever až do Chicaga, a hrál tam také Robert Johnson. Byl jsem z toho úplně vedle, strašně mě to zasáhlo. Sice jsem nevěděl, o čem se tam zpívá, protože jsem neuměl anglicky, ale cítil jsem, že to je muzika mého srdce. Hrozně jsem toužil po tom, umět takhle hrát. Tu desku jsem si koupil a potom – v éře rockové muziky – jsem rychle zjistil, že i ta je postavená na rhythm-and-bluesovém základě, ať to byli Cream, nebo John Mayall, nebo Rolling Stones. Před nimi totiž přišli jiní černí muzikanti, vzali si elektrické kytary, bicí a na svět přišel rock’n’roll. Což není nic jiného než rychlejší blues.

Alena Sojková

Foto Martin Pekárek

Kompletní verzi interview najdete v tištěném vydání Týdeníku Rozhlas, vychází 13. 8.



  Deset kdo zajíců najednou honí…   
  
Jak to slyší Ivan Němec
 
  
Ibérica – opět s esy       
  
Navštivte
 
  Válka světů to nebyla     
  
Téma