Číslo 34/ 2013.

V TOMTO ČÍSLE:.
.Rozhovor s kytaristou.
Lubošem Andrštem.


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 


 

Operní maraton aneb Kolik Wagnera vydržíte

Výsostně romantická hudba Richarda Wagnera mnohé posluchače a operní nadšence fascinuje, ale jeho osobnost a postoje lidi názorově spíše polarizují. Skladatel na snímku z roku 1877.Nabízet k poslechu kompletní operní tetralogii Prsten Nibelungův v jednom jediném dni, jak to od soboty 24. srpna do neděle 25. srpna učiní Český rozhlas Vltava, to nenapadlo ani samotného autora. A že byl jinak ve své nesnesitelné sebestřednosti pořádně nekompromisní a výstřední…
Skladatel rozvrhl čtyřdílnou ságu na čtyři večery a většinou se v divadlech dává s pauzami – po Zlatu Rýna následuje druhý den Valkýra, pak je jeden večer volno a po Siegfriedovi je před Soumrakem bohů volný večer ještě jednou. Rozhlas si však může výjimečně dovolit experiment: kompletní Ring vysílat celý najednou. Dnem „W“ je sobota 24. srpna a bezprecedentnímu opernímu kolosu věnuje stanice Vltava čas od sedmé ranní až přes půlnoc. Jen s několika přestávkami, krátkou besedou a párkrát oddychem u četby. Čistého času je v nahrávce dirigenta Daniela Barenboima 892 minut hudby, tedy bezmála patnáct hodin.

To už je minulost

Výsostně romantická hudba Richarda Wagnera mnohé posluchače a operní nadšence fascinuje, ale jeho osobnost a postoje lidi názorově spíše polarizují. A nejde jen o jeho protižidovské názory. Ale právě z nich vycházely kontakty, jež pěstovala rodina s Adolfem Hitlerem, stylizujícím se do milovníka vážné hudby. Wagner byl nicméně už půlstoletí po smrti a to, že se Bayreuth zapletl s nacismem, se mu nemůže vyčítat. A jak se mohly rodina a festival po válce neblahé minulosti zbavit? Jako celé Německo. Něco se vysvětlilo a odpustilo, něco zůstalo tabu, něco se zapomnělo, něco skrylo. Diskuse, co s tím, se v Německu povedou ještě dlouho, ale zatratit kvůli tomu odkaz hudebně tak silného skladatele asi nešlo a nejde.
Divadlo v Bayreuthu bylo postaveno v letech 1872 až 1875 podle návrhů skladatele a za peníze bavorského panovníka. Dodnes slouží pouze pro účely letních slavností věnovaných jen provádění oper Richarda Wagnera. Pověstné akustice pomáhá zdánlivá maličkost – zakrytí orchestřiště z pohledu diváka. Zvukové poměry se proměňují ve prospěch pěvců. Ale jedinečnou auru má také sám festival jako žádný jiný na světě: je extravagantní a snobský, v auditoriu bez zbytečného přepychu však paradoxně docela demokratický.

Není malých cílů

Wagner byl silně orientován na slovo. Libreta, či spíše básně pro zhudebnění, si psal sám. Byl mystikem. Spíše než komplikovaný zpívaný básnický text vnímají ovšem wagneriáni primárně hudbu a nechávají se unášet pověstnými nekonečnými melodiemi a kouzlem jeho symfonismu. Ve wagnerovské interpretaci není malých cílů. Hudba, koncipovaná ve velkých plochách a protkaná příznačnými motivy, dodává světu jeho oper na tajemnosti. A platí to nejen o vizionářské a opojné opeře Tristan a Isolda, ale i o většině dalších z jeho jevištních děl. I o tetralogii – mýtu, nevídaném podobenství o lidstvu, o zemi a o člověku na ní.
Skladatel, dirigent a básník Richard Wagner (1813–1883) přišel s vlastní, novou koncepcí hudebního dramatu; je hlavním reformátorem opery v 19. století a také skladatelem ukazujícím do budoucnosti hudební řeči. Jeho třináct jevištních děl z let 1833 až 1882 vznikalo v představě o jednotě básnického slova, hudby, scény a herectví.
Osobně byl prý Wagner pánovitý, sebevědomý, bezohledný, velikášský. Do poslední chvíle naplňoval své ambice, s nimiž se obracel se značným patosem k německému publiku. Mladí hudebníci kolem něj ho považovali téměř za proroka. Posluchače tento mág dovede v dlouhých frázích a měkkých plochách ovinout svým podmanivým fluidem. Když si zvyknete, jeho hudba není nijak zdlouhavá ani ponurá, ale na druhou stranu ani nutně posvátná. Je to jedinečný projev německého romantismu, vyhraněný a výlučný, ale přesto s lidskými parametry. Wagnerova hudba podmaňuje rozložitým klidem, svou svátečností, tím, jak počítá s potřebným časem, tím, jak se v ní prolínají motivy, jak její melodie navazují v nekončících souvětích. Do významů jeho temných operních příběhů, zejména v Ringu, pronikáme pomalu, ale jeho vesměs pomalu tekoucí hudbu posloucháme přímo, hned a naplno. Pro ni samu. Musí být ovšem dlouhodechá a vznešená, musí být hrána a zpívána naplno a velkoryse, třeba i vášnivě.

Kolik kdo snese

Pro řadu milovníků hudby se stal Wagner kultovním skladatelem, ostatně pro vytvoření kultu kolem své osoby udělal mnohé sám už za života. Pro poslech Ringu jsme vybrali záznam z festivalů v Bayreuthu z let 1991 a 1992. A bonusem nalezeným v rozhlasovém archivu bude před každou ze čtyř oper výklad jejího obsahu v autorském přednesu Pavla Ecksteina (1911–2000), znalce a operního organizátora. Děj a jeho smysl dokázal z nadhledu zformulovat tak, že budete už opravdu a definitivně vědět, o čem Prsten je…
Kolik Wagnera vydržíte, necháme na vás, posluchačích. Od rádia lze odcházet, nebo se naopak nechat připoutat. Dá se vybrat nějaký úsek, nebo lze pokus prožít s dalšími lidmi operní maraton rovnou vzdát. Je to výzva, nabídka, kterou už některé rozhlasy v minulosti zkusily. Ten náš k podobnému projektu přistupuje poprvé a jistě nadlouho také naposledy. Letošní Wagnerovo dvousté jubileum ovšem takový počin – snad – ospravedlňuje.

Petr Veber, vedoucí Redakce vážné hudby ČRo Vltava



  Deset kdo zajíců najednou honí…   
  
Jak to slyší Ivan Němec
 
  
Ibérica – opět s esy       
  
Navštivte
 
  Válka světů to nebyla     
  
Téma